KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 5, No 4.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)

PENERAPAN MODEL GROUP INVESTIGATION DENGAN MEDIA VISUAL DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS TENTANG MASALAH SOSIAL PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 1 TAMANWINANGUN TAHUN AJARAN 2016/2017

RAKASIWI, INTAN (Unknown)
SURIPTO, SURIPTO (Unknown)
SUSIANI, TRI SAPTUTI (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Aug 2017

Abstract

Abstract. The Use of Group Investigation Model Using Visual Media In Improving Learning Outcome of IPS about Social Problem for the Fourth Grade Students of SD Negeri 1 Tamanwinangun in the Academic Year of 2016/2017. The objective of this research is to improve learning outcome of IPS about social problem through the use of group investigation model using visual media for the fourth grade students of SD Negeri 1 Tamanwinangun. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR). Subjects of the research were 19 students of the fourth grade of SD Negeri 1 Tamanwinangun in academic year of 2016/2017. Techniques of collecting data were learning outcomes test, observation, interview, and documentation. Validity of data in this research was analyzed using triangulation of sources and triangulation of technique. Data were analyzed using quantitative and qualitative descriptiveanalysis consisting of data reduction, data display, and drawing conclusion or verification. The results of this research show that the use of group investigation using visual media can improve learning outcome of IPS about social problem for the fourth grade students of SD Negeri 1 Tamanwinangun in the academic year of 2016/2017. Keywords: group investigation, visual media, learning outcomes of IPS. Abstrak. Penerapan Model Group Investigation dengan Media Visual dalam Peningkatan Hasil Belajar IPS tentang Masalah Sosial pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Tamanwinangun Tahun Ajaran 2016/2017. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar IPS tentang masalah sosial pada siswa kelas IV SD Negeri 1 Tamanwinangun melalui penerapan model group investigation dengan media visual. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas kolaboratif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV yang berjumlah 19 siswa. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini, yaitu teknik tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Uji validitas data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data melalui reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model group investigation dengan media visual dapat meningkatkan hasil belajar IPS tentang masalah sosial pada siswa kelas IV SD Negeri 1 Tamanwinangun tahun ajaran 2016/2017.Kata kunci: group investigation, media visual, hasil belajar IPS.

Copyrights © 2017