KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 6, No 2 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

PENGGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TIME TOKEN ARENDS DAN SUMBER BELAJAR LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 4 SUKOMULYO

oktorahadi, dhestanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 May 2014

Abstract

Abstract: The Use of Cooperative Learning Models Type Time Token Arends and Environmental Learning Resources to Increase Poetry Writing Skills on The Fifth Grade Students of SD Negeri 4 Sukomulyo. The purpose of this research to improve the poetry writing skills of fifth grade student by the use of cooperative learning models type time token arends and environmental learning resources. This research was a collaborative Classroom Action Research (CAR) which implemented in three cycles, consist of planning, implementation, observation, and reflection. The subject of this research are fifth grade student of SD Negeri 4 Sukomulyo amounts 16 students. The source of data on this research are students, peers, teachers, and documents. The data collecting tools are using test, observation, and interview. The result showed that the use of cooperative learning models type time token arends and environmental learning resources can increase the essay writing skills at fifth grade student. Keywords: Time Token Arends, Environmental Learning Resources, and Writing PoetryAbstrak: Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Arends dan Sumber Belajar Lingkungan untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi pada Siswa Kelas V SD Negeri 4 Sukomulyo. Tujuan Penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi pada siswa kelas V melalui penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe time token arends dan sumber belajar lingkungan. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas kolaboratif yang dilakukan dalam tiga siklus, terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 4 Sukomulyo sejumlah 16 siswa. Sumber data terdiri dari siswa, teman sejawat, guru, dan dokumen. Alat pengumpul data menggunakan tes, observasi, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe time token arends dan sumber belajar lingkungan dapat meningkatkan keterampilan menulis puisi pada siswa kelas V. Kata kunci: Time Token Arends, Sumber Belajar Lingkungan, dan Menulis Puisi

Copyrights © 2018