KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 1, No 4 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

RUSMAWATI, TATI (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Mar 2013

Abstract

Abstract: Type Numbered Head Together in Improving Learning Science of Student Grade 5th Elementary School. It was aimed at describing processing type NHT in increasing science learning, describing that type NHT can be increased science learning, and describing excellence and weakness of using type NHT in increasing science learning. This reseach used classroom research (CAR) method that was implrmented three cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The results of the study showed that type NHT can increase science learning. It is processing and learning outcomes, this is proved by each cycle studied according to the steps type NHT. Key words : learning science in elementary school, NHT type Abstrak: Tipe Numbered Head Together dalam Peningkatan Pembelajaran IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langka  tipe NHT dalam peningkatan pembelajaran IPA, mendeskripsikan bahwa Tipe NHT dapat meningkatkan pembelajaran IPA, dan  mendeskripsikan kelebihan dan kelemahan penggunaan tipe NHT dalam peningkatan pembelajaran IPA. Penelitian ini termasuk penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam tiga siklus, tiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan tipe NHT dapat meningkatkan pembelajaran IPA yaitu proses dan hasil, terlihat dari setiap siklus pembelajaran yang dilaksanakan sesuai dengan langkah-langkah tipe NHT. Kata Kunci: pembelajaran IPA SD, tipe NHT

Copyrights © 2013