Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 3: MARET 2019

Kemampuan Pemecahan Masalah dan Keyakinan Calon Guru dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah

Nasrullah Nasrullah (Pendidikan Matematika Universitas Syiah Kuala-Banda Aceh)
Rahmah Johar (Pendidikan Matematika Universitas Syiah Kuala-Banda Aceh)
Said Munzir (Pendidikan Matematika Universitas Syiah Kuala-Banda Aceh)



Article Info

Publish Date
30 Mar 2019

Abstract

Abstract: This study aims to analyze the problem solving abilities and beliefs of prospective teachers in solving problem solving problems. The type of research used in this study is descriptive research with a qualitative approach. Based on this research, it is known that students with different abilities can do problem solving procedures, ranging from understanding problems, planning, carrying out problem solving and checking again but the results are different in each ability. Students' confidence in solving problem solving problems is relatively the same for all levels of ability, namely they believe that solving problems solving problems takes a long time, except that the length of time required for each level of the subject is different. The three subjects also believe that problem solving is useful in learning mathematics and in everyday life. They also believe that problem-solving abilities can be improved by the learning process.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk analisis kemampuan pemecahan masalah dan keyakinan calon guruĀ  dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Berdasarkan penelitian ini diketahui mahasiswa dengan kemampuan berbeda dapat melakukan prosedur pemecahan masalah, mulai dari memahami masalah, merencanakan, melaksanakan pemecahan masalah dan memeriksa kembali, tetapi hasilnya berbeda pada setiap kemampuan. Keyakinan mahasiswa dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah relatif sama untuk semua tingkat kemampuan, yaitu mereka yakin menyelesaikan soalĀ  pemecahan masalah membutuhkan waktu yang lama, hanya saja lama waktu yang dibutuhkan untuk masing-masing tingkatan subjek berbeda. Ketiga subjek juga yakin bahwa pemecahan masalah berguna dalam pembelajaran matematika dan dalam kehidupan sehari-hari. Mereka juga yakin bahwa kemampuan pemecahan masalah dapat ditingkatkan dengan proses belajar.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...