Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan
Vol 8, No 2 (2019)

Integrasi Budaya dalam Pendidikan Akuntansi untuk Mencapai Keunggulan Kompetitif Lulusan

Nurafni Eltivia (Politeknik Negeri Malang)
Kurnia Ekasari (Politeknik Negeri Malang)
Hesti Wahyuni (Politeknik Negeri Malang)
Elvira Handayani Soedarso (Politeknik Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
29 Oct 2019

Abstract

ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi betapa budaya dapat menjadi alat diferensiasi bagi akuntan untuk mencapai keunggulan kompetitif. Hermeneutik digunakan sebagai alat analisis dalam penelitian untuk mencari nilai luhur yang terdapat dalam filosofi suatu budaya. Filosofi Sedulur Papat Kalimo Pancer (Jawa), Siri na Pacce (Bugis-Makassar), dan Tri Hita Karana (Bali) akan dieksplorasi dalam penelitian ini. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa budaya lokal tersebut memiliki nilai luhur yang bila diinternalisasi dalam pendidikan Akuntansi, akan dapat membawa Akuntan Indonesia memiliki keunggulan kompetitif dalam persaingan global. Nilai-nilai diferensiasi tersebut adalah tersebut adalah Ketuhanan, sinergi dan harmonisasi, dan etos kerja.ABSTRACTThis study attempts to explore how culture can be differentiation instrumental for an accountant to achieve competitive advantage. Hermeneutics will be used to solicit the virtue values of the culture philosophy. Sedulur papat kalimo pancer (Javaneese), Siri na Pacce (Bugis-Makassar), and Tri Hita Karana (Balineese) will be explored in this research. The results of this study indicate that local culture has noble values which, when internalized in Accounting Education will be able to bring competitive advantage in the global competition. Those differentiation value are divinity, synergy and harmonization, and work ethic.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

assets

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

ASSETS is an accounting term that means property. Together with the hope and spirit of our study program, ASSETS is expected to be a valuable repository that holds the results of thinking and research in the field of accounting and education. Our accounting and education sub-areas include financial ...