ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling)
Vol 7, No 5 (2019): ALIBKIN

Peningkatan Sikap Positif Terhadap Autonomy Menggunakan Bimbingan Kelompok Teknik Simulasi Game

Ayu Septiyani (Unknown)
Shinta Mayasari (Unknown)
Moch Johan Pratama (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Dec 2019

Abstract

The problem of this research is the students who have negative attitude in autonomy at school. The problem is whether the group guidance for game simulation techniques can improve students positive attitude towards SMA Negeri 4 Bandar Lampung. The objective of the research is to improve students positive attitudes towards psychological well-being, especially the dimension of autonomy. The quasi eksperimen design untreated control group design with dependent pre-test and posttest was used in this method. The subject of the research were 10 experimental group and 10 control group. Data collection techniques use a autonomy scale. The results showed that attitudes towards the autonomy of students in schools could be improved through group guidance techniques for games simulation techniques, this was shown by the Mann Whitney test results. The results of statistical analysis showed value (Sig.) 0.000 0.05 the Ho was rejected by Ha accepted.Masalah penelitian ini adalah siswa yang memiliki sikap negatif terhadap autonomy di sekolah. Permasalahannya adalah “apakah layanan bimbingan kelompok teknik simulasi games dapat meningkatkan sikap positif siswa terhadap autonomy pada siswa kelas XI SMA Negeri 4 Bandar Lampung. Tujuan penelitian untuk meningkatkan sikap positif siswa terhadap kesejahteraan psikologis khususnya dimensi autonomy. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen desain untreated control group design with dependent pre-test and posttest. Subjek penelitian yaitu 10 orang kelompok eksperimen dan 10 orang kelompok kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan skala sikap kemandirian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sikap terhadap autonomy siswa di sekolah dapat ditingkatkan melalui layanan bimbingan kelompok teknik simulasi games,  hal ini ditunjukkan hasil uji Mann Whitney. Hasil analisis statistik menunjukkan nilai (Sig.) 0,00 0,05, maka Ho ditolak Ha diterima.Kata kunci: bimbingan dan kelompok, bimbingan kelompok teknik simulasi game, autonomy

Copyrights © 2019