Jurnal Pendidikan IPA Indonesia
Vol 3, No 1 (2014): April 2014

PROFIL KESADARAN DAN STRATEGI METAKOGNISI MAHASISWA BARU PENDIDIKAN BIOLOGI FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS ISLAM RIAU PEKANBARU

Amnah S., S. ( Universitas Islam Riau Pekanbaru, Indonesia)



Article Info

Publish Date
22 Apr 2014

Abstract

Telah dilakukan penelitian survai terhadap mahasiswa baru Pendidikan Biologi FKIP UIR tahun ajaran 2013/2014 untuk mengetahui profil kesadaran dan strategi  metakognitifnya. Populasi penelitian adalah mahasiswa baru Pend. Biologi tahun ajaran 2013/2014 sebanyak 6 kelas paralel. Sampel yang digunakan sebanyak 77% dari total populasi mahasiswa.  Dengan analisis deskriptif menunjukkan bahwa mahasiswa yang masuk dalam kategori Masih belum berkembang (MBB) telah tidak ada (0 %). Sebanyak 3,24% mahasiswa masuk dalam kategori belum begitu berkembang (BBB); 25,41% mahasiswa masuk ke dalam kategori mulai berkembang (MB); 62,70%  masuk ke dalam kategori sudah berkembang baik (SBB atau OK); dan 8,65% mahasiswa masuk pada kategori super atau berkembang sangat baik. Sebanyak 39,45% telah dilatihkan menggunakan strategi metakognitif dalam belajar seperti membuat ringkasan (26,5%), menggaris bawahi bacaan (8,65%),membuat peta konsep (6,48%), dan membuat jembatan keledai/ titian ingatan (1,08%). A research survey among new students of Biology Faculty of Teacher Education UIR academic year 2013/2014 to determine the profile and awareness of metacognitive strategies. The study population was a new student Pend. Biology of the school year 2013/2014 as much as 6 parallel classes. The sample used by 77% of the total student population. With descriptive analysis showed that students who fall into the category of still undeveloped (MBB) has no (0%). A total of 3.24% of students in the category of less developed (BBB); 25.41% of students fall into the category began to grow (MB); 62.70% belong to the category are well developed (SBB or OK); and 8.65% of students entered in the category of super or growing very well. A total of 39.45% has been trained in the use of metacognitive learning strategies such as preparing a summary (26.5%), underlining the reading (8.65%), create a concept map (6.48%), and create mnemonics / memory bridge (1.08%).

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpii

Publisher

Subject

Education

Description

<p>Jurnal Pendidikan IPA Indonesia&nbsp;published a scientific paper on the results of the study and review of the literature in the sphere of natural science education in primary education, secondary education and higher education. Each manuscript submitted will be reviewed by bebestari partners ...