Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 1 (2016): JANUARI 2016

PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KONKRET DI KELAS I

Yuniarti, Tati (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)
Uliyanti, Endang (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jan 2016

Abstract

Abstrak : Penggunaan Media Konkret Meningkatkan Aktivitas Siswa Matematika Kelas I SDN 03 Sungai Pinyuh. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran Matematika dengan penggunaan media konkret pada siswa kelas I SDN 03 Sungai Pinyuh. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. 1). aktivitas fisik sebesar 34,61% meningkat pada siklus II sebesar 60.57% terdapat selisih peningkatan sebesar 25,96% dikategorikan baik sekali. pada siklus I, 2) aktivitas mental sebsar 35,57% meningkat pada siklus II sebesar 58,65% terdapat selisih peningkatan sebesar 23,08% dikategorikan baik. Pada siklus I, 3) aktivitas emosional pada siklus I sebesar 32,41% meningkat pada siklus II sebesar 45,60% terdapat selisih peningkatan sebesar 13,19 dikategorikan baik sekali, 4) hasil belajar pada siklus I sebesar 56,92 meningkat pada siklus II yaitu sebesar  76,15. Peningkatan hasil belajar dengan menggunakan media konkret dari data awal sampai siklus 2 terdapat selesih peningkatan sebesar 19,23 dikategorikan baik sekali.  Hal ini berarti pembelajaran Matematika dengan menggunakan media  konkret dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas I SDN 03 Sungai Pinyuh.   Kata Kunci : Ativitas Belajar, Hasil Belajar, Media Konkret.   Abstract : the Concrete Media Usage To level it Activity of Student Class Mathematics I SDN 03 Pinyuh's River. this Research have go to to to level it activity study student in Mathematics studying with the concrete media usage to student I SDN class 03 Pinyuh's River. the research Method that to be used is descriptive method with form its research is class action research. 1). physical activity as big as 34,61% to level to cycle II as big as 60.57% got the as big as leveling difference 25,96% to be categorized very good. to cycle I, 2) activity of mental sebsar 35,57% to level to cycle II as big as 58,65% got the as big as leveling difference 23,08% to be categorized good. To cycle I, 3) emotional activity to cycle I as big as 32,41% to level to cycle II as big as 45,60% got the as big as leveling difference 13,19 to be categorized very good, 4) studying result to cycle I as big as 56,92 to level to cycle II that is as big as   76,15. result Leveling study with to use it concrete media from data early until cycle 2 got selesih as big as leveling 19,23 to be categorized very good .  this Matter mean Mathematics studying with to use it media   concrete can to level it activity and result study student of class I SDN 03 Pinyuh's River. Key Word : A tivitas Study, studying Result, Concrete Media.  

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...