Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 5 (2016): Mei 2016

PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR

Kurniawan, Rudi (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 May 2016

Abstract

Abstrak: Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui mengetahui kejelasan penggunaan model pembelajaran kooperatif tentang materi ciri-ciri makhluk hidup untuk meningkatkan aktivitas belajar. Teknik alat pengumpul data yang digunakan adalah teknik observasi langsung, teknik komunikasi, dan alat pengumpul data yang digunakan adalah lembar obesrvasi siswa, dan lembar obsevasi guru. Dari hasil analisis diketahui bahwa perencanaan pembelajaran penggunaan model pembelajaran kooperatif tentang materi ciri-ciri makhluk hidup. Hal ini dapat dilihat dari skor yang diperoleh pada tiap-tiap aspek pengamatan pada siklus I nilai rata-rata 2,52 atau 60,24%. Pada siklus II  I 94,12%. Pelaksanaan pada siklus I  60,24%. Pada siklus II  nilai rata-rata 3,73 atau 94,17%. Peningkatan aktivitas fisik siswa pada siklus I nilai aktivitas fisik 63%, dan pada siklus II menjadi 94%. Peningkatan aktivitas mental siswa  pada siklus I 62%, dan pada siklus II menjadi 97%. Peningkatan aktivitas emosional siswa  pada siklus I 66%, dan pada siklus II menjadi 91%. Kata Kunci: Pembelajaran Kooperatif, Aktivitas Belajar. Abstract: The purpose of this research was to determine the clarity to know the use of cooperative learning model of the material characteristics of living things to improve learning activities. Mechanical means of collecting data used are direct observation techniques, communication techniques, and data collection tool used is a sheet obesrvasi student and teacher observation sheet. From the results of analysis show that the learning plan the use of cooperative learning model of the material characteristics of living things. It can be seen from the scores obtained on each aspect of the observations in the first cycle the average value of 2.52 or 60.24%. In the second cycle I 94.12%. Implementation of the first cycle 60.24%. In the second cycle the average value of 3.73 or 94.17%. Increased physical activity of students in the first cycle the value of physical activity 63%, and the second cycle to 94%. Increased mental activity of students in the first cycle 62%, and the second cycle to 97%. Increased emotional activity of students in the first cycle of 66%, and the second cycle to 91%. Keyword : Cooperative Learning, Learning Activities.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...