Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DI KELAS III SEKOLAH DASAR

Afriyani, Laila (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini  untuk  meningkatkan kemampuan  menulis puisi pembelajaran bahasa Indonesia di kelas III Sekolah Dasar Negeri 08 Muara Pawan Ketapang. Metode yang digunakan metode deskriptif. (1) Kemampuan guru merencanakan pembelajaran mengalami peningkatan, dilihat dari  nilai rata-rata skor  siklus I ke siklus II sebesar 1,00 .(2) Kemampuan guru  melaksanakan pembelajaran. Hal ini dapat dilihat dari  nilai rata-rata skor pada siklus I ke siklus III sebesar 0.84%. (3)Peningkatan kemampuan yaitu: (1)  indikator keutuhan   di siklus I adalah 75%, di siklus II meningkat sebesar 86,6% dan siklus III mengalami peningkatan sebesar 95% kategori baik. (2)  indikator kepaduan di siklus I adalah 61,6%, kemudian di siklus II meningkat sebesar 71,6% dan siklus III meningkat sebesar 85% kategori baik. (3)  indikator ejaan tanda baca di siklus I adalah 63,6%, siklus II meningkat sebesar 68,3% dan siklus III meningkat sebesar 80%  kategori baik.   Kata Kunci : Peningkatan, kemampuan, Menulis, Puisi Absrtact: The purpose of this research is to increase about the ablitity to writing the matic learning Indonesia language in class III elementary scool 08 Muara Pawan Ketapang. Used of descriptive menthod.(1) improvement of the teacher to planning how to increase abaut study, rever to avarage scoree in Ist cycle to IInd cycle is 1,00. (2) improvement of the teacher to implementation the study. This concern refer to avarage score at the Ist cycle to IIIrd cycle is 0,84%. (3) improvement ability is: (1) wholeness indicator in the Ist cycle is 75%, in the IInd cycle increase abaout 86,6% and IIIrd cycle increase abaout 95% good category.(2) combination indicator in the Ist cycle is 61,6%, then in the IInd cycle increase about 71,6%.and IIIrd cycle increase about 85% good category.(3) indicator of spelling punctuation in Ist cycle is 63,6%, IIIrd cycle increase about 68,3% and IIIrd cycle increase about 80% good category.   Keyword : Increase, Ability, Write, Poetry

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...