Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 10 (2016): Oktober 2016

PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS SURAT DINAS MENGGUNAKAN METODE KOLABORASI PADA SISWA SMP NEGERI 8 PONTIANAK

Setiawan, Heri (Unknown)
., Syambasril (Unknown)
Lasmono, Djon (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Oct 2016

Abstract

Abstrak:Tujuan penelitian ini  yaitu ingin memperoleh data tentang persiapan guru merancang rencana pembelajaran, mengelola pelaksanaan pembelajaran, hasil peningkatan menulis surat dinas dengan menggunakan metode kolaborasi pada siswa kelas VIIIB SMP  Negeri 8 Pontianak.Adapun metode dan bentuk penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Hasilyang diperoleh dari penelitian ini dengan rata-rata pada siklus I menggunakan metode kolaborasi 79 yang tercakup dari delapan aspek penilaian. Pada siklus II mengalami peningkatan menjadi 89. Berdasarkan hasil tes siswa, terjadi peningkatan pada setiap siklus menggunakan metode kolaborasi. Maka dapat dikemukakan bahwa penelitian tindakan kelas ini telah berhasil dan dapat meningkatkan kemampuan siswa kelas VIII B SMP Negeri 8 Pontianak.   Kata kunci : Menulis Surat Dinas, Metode Kolaborasi Abstract:The purpose of this study which is to obtain data about the preparation of teachers to design lesson plans, manage the implementation of learning, the result of increased write official letters by using the method of collaboration on VIIIB grade students of SMP Negeri 8 Pontianak. The methods and forms of research is qualitative descriptive. The results of this study with the average in the first cycle using collaborative methods 79 covered eight aspects of evaluation. In the second cycle increased to 89. Based on the test results of students, there was an increase in each cycle using collaborative methods. Then it can be argued that the study of this class action has been successful and can enhance the ability of class VIII B of SMP Negeri 8 Pontianak. Keywords: Letter Writing Department, Method Collaboration

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...