Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 1 (2016): JANUARI 2016

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA NYARING SUKU KATA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR

Nurhyati, . (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)
Uliyanti, Endang (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jan 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan peningkatan kemampuan membaca nyaring suku kata dengan menggunakan metode demonstrasi pada siswa kelas I Sekolah Dasar Negeri 01 Sungai Pinyuh Kabupaten Mempawah. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas dan sifat penelitiannya adalah kolaborasi dengan mengikuti prosedur penelitian tindakan kelas, yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Hasil temuannya adalah terjadinya peningkatan (a) Kemampuan guru merencanakan pembelajaran membaca nyaring suku kata dengan lafal yang tepat menggunakan metode demonstrasi pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas I mengalami peningkatan pada siklus I sebesar 2,69 dan pada siklus II yaitu sebesar 3,57. (b) Kemampuan guru melaksanakan pembelajaran membaca nyaring suku kata dengan lafal yang tepat menggunakan metode demonstrasi pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas I mengalami peningkatan pada siklus I sebesar 2,71 pada siklus II yaitu sebesar 3,92. (c) Meningkatnya kemampuan siswa membaca nyaring suku kata dengan lafal yang tepat  menggunakan metode demonstrasi pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas I yaitu pada siklus I sebesar 76,67% pada siklus II yaitu sebesar 88,33%.   Kata Kunci:  Kemampuan Membaca Nyaring, Metode Demonstrasi   Abstract: This study aims to improve the improvement of the ability to read aloud syllable using the demonstration in the first grade students of State Elementary School District 01 River Pinyuh Mempawah. The method used is descriptive form of action research and collaborative nature of the research is to follow the procedure of action research, including planning, implementation, observation, and reflection. Its findings are the increase (a) The ability of teachers plan learning to read aloud the syllable with the right pronunciation using the method demonstration on learning Indonesian in class I increased in the first cycle of 2,69 and the second cycle is equal to 3,57. (b) The ability of teachers to implement learning to read aloud the syllable with the right pronunciation using the method demonstration on learning Indonesian in class I increased in the first cycle of 2,71 in the second cycle is equal to 3,92. (c) the increased ability of students to read aloud the syllable with the right pronunciation using the method demonstration on learning Indonesian in class I, namely on the first cycle of 76,67% in the second cycle is equal to 88,33%.   Keywords : Reading ability Loud, Method Demonstration

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...