Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KANTONG BILANGAN DI KELAS III MADRASAH IBTIDAIYAH

Radiah, . (Unknown)
., Rosnita, (Unknown)
Abdul Hasjmy, Maridjo (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Dec 2015

Abstract

Abstrak: penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar matematika siswa kelas III dalam pembelajaran matematika di madrasasah ibtidaiyah Darussalam kecamatan matan hilir selatan kabupaten ketapang dengan menggunakan media kantong bilangan. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian deskriptif dalam bentuk penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian siswa dan guru Madarasah Ibtidaiayah Darussalam Matan Hilir Selatan. Data dalam penelitian ini yaitu hasil observasi kemampuan guru merencanakan dan melaksanakan pembelajaran dan juga hasil belajar siswa. Hasil penelitian yaitu ketuntasan belajar hanya mencapai 21,05 %, ketercapaian tersebut tergolong rendah. Kondisi ini dikarenakan siswa kurang mengguasai materi pembelajaran dan guru tidak menggunaakan media dalam pembelajaran. Berdasarkan berdasarkan hasil penelitian yang yang dilakukan pada siklus I meningkat menjadi 84,21 %, pada siklus II 89,47 % dan pada siklus III tetap yaitu 89,47 %. Rata-rata peningkatan pada siklus I sebasar 50,24 %. Nilai tersebut termasuk kategori baik sekali. Kata Kunci : Media Kantong Bilangan, Matematika Abstract: This study aims to describe the mathematics learning outcome third grade students in mathematics in primary school madrasasah Darussalam honor downstream districts south district ketapan using bag media numbers. The method used in this research is descriptive research in the form of classroom action research. Subjects of research students and teachers Madrasah Ibtidaiayah Darussalam Matan South downstream. The data in this study is the observation of the teacher's ability to plan and carry out teaching and student learning outcomes. Results of this research is complete learned only reached 21.05%, the achievement is low. This condition is because students are less mengguasai learning materials and teachers are not using pieces of media in learning. Based on the results of research based conducted in the first cycle increased to 84.21%, 89.47% in the second cycle and the third cycle fixed at 89.47%. The average increase in the first cycle sebasar 50.24%. This value includes both categories at all.   Keywords: Media Pockets Numbers, Math

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...