Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 06 (2016): Juni 2016

PEMAHAMAN KONSEPTUAL DAN KELANCARAN PROSEDURAL SISWA DALAM OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Asmida, . (Unknown)
., Sugiatno (Unknown)
Nursangaji, Asep (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Jun 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pemahaman konseptual dan kelancaran prosedural siswa dalam materi operasi hitung perkalian bilangan bulat di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 1 Pontianak tahun ajaran 2015/2016. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif yang bersifat eksploratif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII A SMP Negeri 1 Pontianak yang berjumlah 34 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik pengukuran dan teknik komunikasi langsung. Alat pengumpul data yang digunakan adalah tes, pedoman wawancara, perekam suara, dan kamera. Hasil analisis data dari penelitian ini menunjukkan bahwa pemahaman konseptual dan kelancaran prosedural siswa termasuk pada kategori sedang dengan persentase masing-masing sebesar 70% dan 68%. Kata Kunci:  Pemahaman Konseptual, Kelancaran Prosedural Abstract: The purpose of this research to explain students conceptual understanding and fluency procedural in the material of integer multiplication arithmetic operation at SMP Negeri 1 Pontianak. The research method used explorative descriptive method. The subject of the research is students class of VII A Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 1 Pontianak that has 34 students. The technique of collection data used measurement technique and direct communication technique. The tools of collection data used test, interview guide, voice recorder, and camera. The result of the data analysis of this research showed that students conceptual understanding and fluency procedural include in medium categhory with each percentage 70 % and 68%. Keywords: Conceptual understanding, procedural fluency

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...