Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 4 (2016): April 2016

THE USE OF DIGITAL STORY IN TEACHING READING NARRATIVE TEXT FOR SMP STUDENTS

Apriltya, Rila (Unknown)
., Regina (Unknown)
Arifin, Zainal (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Apr 2016

Abstract

  Abstract: This research aims to find out the effectiveness of the digital story as media for teaching reading narrative text to the Eighth Grade Students of SMP Negeri 2 Pontianak in Academic Year 2014/2015. The research method that used is a pre-experimental and the research design that used is the one group pre-test post-test design.The sample of this research was class VIII D which consisted of 35 students. The technique of data collecting was measurement technique. The data were collected through pre-test and post test by usingthe multiple choice test which consist of 20 items.The result of data analysis showed that mean score post-test was higher than pre-test (from 60.85 to 79.28).  The computation of the effect size with the score  1.80  ( > 1.00)  shows  that  the  use  of  digital story  as  media  has  the  strongeffect in teaching reading narrative text.   Keywords: reading, narrative text, digital story.   Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menemukan keefektifan dari cerita digital sebagai media untuk mengajar membaca teks narrative untuk siswa kelas dua dari SMP Negeri 2 Pontianak tahun ajaran 2014/2015. Metode penelitian yang  digunakan adalah pre-eksperimen dengan rancangan penelitian yang  digunakan adalah satu grup pre-test post-test. Sampel penelitian ini adalah kelas VIII D yang terdiri dari 35 siswa. Teknik pengumpulan data adalah teknik pengukuran. Data penelitian dikumpulkan melalui pre-test dan post-test dengan menggunakan tes pilihan ganda yang berjumlah dua puluh soal. Hasil analisis data menunjukan bahwa nilai rata-rata dari post-test lebih tinggi dari pada  pre-test (60.85-79.28).  Perhitungan dari ukuran efek dengan nilai 1,80 (>1,00)  menunjukan bahwa kegunaan dari cerita digital sebagai  media  memiliki efek  yang kuat dalam pengajaran membaca teks narative. Kata Kunci :membaca, teks naratif, cerita digital.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...