Jurnal Pendidikan Sains
Vol 6, No 2: June 2018

Three-tier Test to Identify Students’ Misconception of Human Reproduction System

Wahid Hasyim (Biology Education-Universitas Negeri Malang)
Hadi Suwono (Biology Education-Universitas Negeri Malang)
Herawati Susilo (Biology Education-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
03 Jan 2019

Abstract

Abstract: The purpose of this research was to develop a three-tier test of the human reproductive system in identifying student misconceptions. The instrument was developed by Treagust model which has three stages of defining content; obtain information; development of diagnostic tests. A total of 100 students were subjected. All question items consist of 15 items have been classified as valid, with result of reliability analysis equal to 0.717, average test of power difference 0.45, all item problem is in range 0.35–0.67 at level of difficulty, construct validity r = 0.531, N = 100, p = 0.000. False negative content validity test is 6.47% and false positive is 9.07%. Based on the analysis result, this instrument is feasible to identify student misconception.Key Words: human reproduction system, misconception, three-tier test, studentAbstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengembangkan instrumen three-tier test sistem reproduksi manusia dalam mengidentifikasi miskonsepsi siswa. Instrumen dikembangkan dengan model Treagust yang memiliki tiga tahapan yaitu mendefinisikan konten; memperoleh informasi; pengembangan tes diagnostik. Sebanyak 100 siswa dijadikan subjek. Seluruh item soal terdiri 15 butir soal tergolong valid, dengan hasil analisis realibilitas sebesar 0.717, rerata uji daya beda 0.45, semua item soal berada pada rentangan 0.35–0.67 pada tingkat kesukaran, validitas konstruknya r = 0.531, N = 100, p = 0.000. Uji validitas konten persentase false negative sebesar 6.47% dan false positive sebesar 9.07%. Berdasarkan hasil analisis maka instrumen layak untuk mengidentifikasi miskonsepsi siswa.Kata kunci: sistem reproduksi manusia, miskonsepsi, three-tier test, siswa

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jps

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan Sains (JPS) terbit 4 (empat) kali setahun pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember, berisi artikel-artikel tentang pendidikan sains baik ditulis dalam bahasa Indonesia maupun asing. Artikel yang dimuat berupa hasil penelitian dan hasil pemikiran. Jurnal Pendidikan Sains ...