EDUSAINS
Vol 8, No 1 (2016): Edusains

ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KOMPLEKS SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH BERBANTUAN MIND MAPPING

Nastitisari Dewi (Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung)
R Riandi (Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung)



Article Info

Publish Date
27 Jun 2016

Abstract

Abstract Complex thinking skills is a dynamic process that requires variety of complex ideas in order to increase student understanding. The purpose of this study was to analyze the complex thinking skills of grade VII students in the city of Sukabumi through problem-based learning using mind mapping. Complex thinking skills researched in this study consisted of problem solving skills, decision making skills, critical thinking skills, and creative thinking skills. This study used a quasi experiment method with 38 students. The instruments were a test of complex thinking skills, mind mapping assignment, and the observation sheet. The results showed that 1) the complex thinking skills of the students have increased after the implementation of problem-based learning using mind mapping, with the normalized gain of 50.60% (medium); 2) the skills that have increased the most were problem solving skills and decision making skills. Abstrak Kemampuan berpikir kompleks merupakan sebuah proses dinamis yang menuntut beragam ide kompleks sehingga terjadi peningkatan pemahaman siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan berpikir kompleks siswa SMP kelas VII di salah satu SMP di Kota Sukabumi melalui pembelajaran berbasis masalah berbantuan mind mapping.  Kemampuan berpikir kompleks yang diteliti meliputi kemampuan pemecahan masalah, kemampuan pengambilan keputusan, kemampuan berpikir kritis, dan kemampuan berpikir kreatif. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuasi eksperimen dengan 38 siswa. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan berpikir kompleks, penilaian mind mapping, dan lembar observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Kemampuan berpikir kompleks siswa mengalami peningkatan setelah diterapkan pembelajaran berbasis masalah berbantuan mind mapping, dengan gain yang dinormalisasi sebesar 50,60% (sedang); 2) kemampuan berpikir kompleks yang mengalami peningkatan paling baik adalah pada kemampuan pemecahan masalah dan kemampuan pengambilan keputusan. Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v8i1.1805

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

edusains

Publisher

Subject

Education

Description

EDUSAINS is a journal publishing the Natural Science Education, Biology Education, Physics Education, and Chemistry Education Journal. Edusains is published by Center for Science Education (CSE) which is located in Departement of Natural Science Education, Faculty of Education and Teachers' ...