Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 7, No 3 (2019): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar IPA pada Pembelajaran Tematik

Aan Kurningsih (PGSD)
M. Thoha B.S. Jaya (PGSD)
Ujang Efendi (PGSD)



Article Info

Publish Date
23 May 2019

Abstract

The problem in this research is the low science study result of the students at fifth grade of SDN 5Jatimulyo. This study aims to determine the effect of guided inquiry model on natural science study result. This research is quantitative quasi-experimental with nonequivalent control group design. Population is student of class VA, VB, VC, with 91 students. The samples with randomly sampling are students from class VA and VB. This research is using test and observation. Data analysis was done t-test and linear regression. The results showed there is difference and influence in learning of natural science in the class using a guided inquiry model with conventional models. Masalah penelitian ini adalah hasil belajar IPA peserta didik kelas V SD Negeri 5 Jatimulyo masih rendah. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar IPA. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif eksperimen semu dengan desain nonequivalent control group desain. Populasi adalah seluruh peserta didik kelas V A, B dan C yang berjumlah 91 peserta didik. Sampel pada penelitian dipilih secara random yaitu peserta didik kelas VA dan VB. Teknik pengumpulan adalah tes dan observasi, analisis data digunakanUji-t dan Regresi Linier. Hasil penelitian ada perbedaan dan pengaruh  hasil belajar IPA pada kelas yang menggunakan model inkuiri terbimbing dengan yang konvensional. Kata kunci: hasil belajar IPA, inkuiri terbimbing,tematik

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...