Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan
Vol. 18 No. 2 (2019)

Menguji Kekuatan Hubungan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiwa

Munawarah, Munawarah (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2020

Abstract

This study aims to determine the learning styles of students at the IAIN Bone Sharia Economics Study Program and to determine the relationship between learning styles with student learning outcomes at the IAIN Bone Sharia Economics Study Program. This research is a field research using a quantitative approach. The sample in this study was 2017 students of Islamic Economics Study Program totaling 144 students, the sampling technique used was the total sampling method that is all subjects who were students of 2017 Islamic Economics Study Program Faculty of Economics and Islamic Business IAIN BONE. The instrument used was a scale of learning styles, the data collected were analyzed using quantitative descriptive analysis techniques with percentages, and Product Moment Correlation. The results of research on the relationship between learning styles with student learning outcomes in the IAIN Bone Sharia Economics Study Program, namely students of the fourth semester of Islamic Economics Study Program have different learning styles, namely Visual learning styles of 83 students or 57.6%, audio learning styles of 21 students or 14.6%, while kinesthetic learning styles are 40 students or 27.8%, and there is a positive and significant relationship between learning styles with student learning outcomes in the IAIN Bone Sharia Economics Study Program, the correlation coefficient of learning styles to learning outcomes is 0 , 43 and in the medium category.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gaya belajar mahasiswa pada Program Studi Ekonomi Syariah IAIN Bone dan untuk mengetahui hubungan antara gaya belajar dengan hasil belajar Mahasiswa pada Program Studi Ekonomi Syariah IAIN Bone. Penelitian ini adalah penelitian lapangan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa prodi ekonomi syariah angkatan 2017 yang berjumlah 144 mahasiswa, Teknik pengambilan sampel yang digunakan yaitu metode total sampling yaitu semua subyek yang merupakan mahasiswa prodi ekonomi syariah angkatan 2017 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN BONE. Instrumen yang digunakan adalah skala gaya belajar, data yang dikumpulkan dianalisisi menggunakan teknik analisis deskriptif kuantitatif dengan persentase, dan Korelasi Product Moment. Hasil penelitian mengenai hubungan antara gaya belajar dengan hasil belajar mahasiswa pada Program Studi Ekonomi Syariah IAIN Bone, yaitu mahasiswa Prodi Ekonomi Syariah semester IV memiliki gaya belajar yang berbeda-beda, yaitu Gaya belajar Visual sebanyak 83  mahasiswa atau 57.6%, gaya belajar audio sebanyak 21 mahasiswa atau 14,6%, sedangkan gaya belajar kinestetik sebanyak 40 mahasiswa atau 27,8%, dan terdapat hubungan positif dan signifikan antara gaya belajar dengan hasil belajar mahasiswa pada Program Studi Ekonomi Syariah IAIN Bone, koefisien korelasi gaya belajar terhadap hasil belajar sebesar 0,43 dan masuk dalam kategori sedang.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

ekspose

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Mathematics

Description

EKSPOSE: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, a scientific journal for disseminating results of conceptual research or studies on law and education, is published two times (June and December) a year. The EKSPOSE: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan is managed by the Institute for Research and ...