Indonesian Journal of Educational Studies
Vol 11, No 2 (2010)

PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH YANG MENGINTEGRASIKAN MEDIA DAN SUMBER BELAJAR AUTENTIK PADA PELAJARAN MATEMATIKA SD

Thalib, Ahmad (Unknown)
Mulbar, Jalaluddin (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Mar 2012

Abstract

Abstract: The Problem-Based Learning Integrating Media and Authentic Learning Resources Mathematics Instructios at Elementary School. This  research and development study aims at developing the teaching tools for Mathematics using problem-based learning model that utilizes media and authentic learning resources on the subject of fraction at elementary school. The results of limited tests indicate that the developed instruction device is practical and effective. The results of data analysis show that (1) the ability of teachers to manage the learning process is in the category “very high”, (2) the teacher can guide the group to work and learn, (3) in general, students respond positively to the learning, (4 ) the instruction devices make students more active in the learning process, and (5) the average score obtained by students on the achevement tests is 72.31 in the score range 0-100. Abstrak: Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah yang Mengintegrasikan Media dan Sumber Belajar Autentik pada Pelajaran Matematika SD. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan (Research and Development) yang bertujuan mengembangkan perangkat pembelajaran Matematika dengan menggunakan model pembelajaran berbasis masalah yang memanfaatkan media dan sumber belajar autentik  pada pokok bahasan Pecahan SD. Hasil dari uji coba terbatas menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dihasilkan telah bersifat praktis dan efektif. Hasil analisis data adalah sebagai berikut: (1) tingkat kemampuan guru dalam mengelola proses pembelajaran dalam kategori sangat tinggi; (2) guru dapat membimbing kelompok untuk bekerja dan belajar; (3) pada umumnya siswa memberikan respon yang positif terhadap perangkat pembelajaran; (4) perangkat pembelajaran menjadikan siswa  lebih aktif dalam proses pembelajaran; dan (5) skor rata-rata yang diperoleh siswa pada tes hasil belajar adalah 72,31 dari dari rentang skor 0-100.   Kata kunci: pembelajaran berbasis masalah, media dan sumber belajar autentik, Matematika SD

Copyrights © 2010






Journal Info

Abbrev

Insani

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Nursing Social Sciences

Description

IJES is providing a platform that welcomes and acknowledges high quality empirical original research papers about education written by researchers, academicians, professional, and practitioners from all over the world. IJES publishes any research- based articles on and about education i.e. articles ...