Jurnal Pendidikan Madrasah
Vol 3 No 2 (2018): Jurnal Pendidikan Madrasah

Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Mengenal Huruf Abjad pada Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina I Kota Sabang

Rita Jahiti Tanjung (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Dec 2018

Abstract

AbstractThis research aims to develop children's potential in the know letters and stimulates the ability to identify the form of the symbols and letters. Use of the media the lettercards done because children haven't been able to recognize the letters of the alphabetand a lack of creativity of teachers in providing interesting learning media at TKNegeri Pembina I Sabang. This research is a research action class that consists of 2cycle that covers the stages of planning, implementation, observation and reflection.The subject of this research is the son of a class B-1 TK Negeri Pembina 1 Sabang 20152016 school year. The results of this study showed an increase in the ability of thechild to know the letters in the alphabet significantly. Percentage of children's abilityon cycle 1 of the meeting 1 of 75%, cycle 2 2 meetings rose to 85%. The use of mediacard letter in alphabet letters learning to know can enhance the ability of the child. Keywords: Letter Card, Upgrade Children Recognize Letters of the Alphabet AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan potensi anak dalam mengenalhuruf dan merangsang kemampuan mengidentifikasi bentuk dan simbol huruf. Penggunaan media kartu huruf dilakukan karena anak belum mampu mengenalhuruf abjad dan kurangnya kreativitas guru dalam menyediakan mediapembelajaran yang menarik di TK Negeri Pembina I Kota Sabang. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (Classroom Action Resarch) yang terdiri dari2 siklus yang meliputi tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Subyek penelitian ini adalah anak kelas B-1 TK Negeri Pembina 1 Kota Sabang tahun ajaran 2015-2016. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatankemampuan anak dalam mengenal huruf abjad secara signifikan. Prosentasekemampuan anak pada siklus 1 pertemuan 1 sebesar 75%, siklus 2 pertemuan 2 naikmenjadi 85%. Penggunaan media kartu huruf dalam pembelajaran mengenal hurufabjad dapat meningkatkan kemampuan anak. Kata Kunci: Kartu Huruf, Peningkatan Kemampuan Anak Mengenal Huruf Abjad

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JPM

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan Madrasah invites scholars, researchers, and students to contribute the result of their studies and researches in the areas related to Islamic Education and madrasah education, which covers textual and fieldwork investigation with various perspectives of Education Curriculum, ...