This study was aimed to describe the effectiveness of the Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) learning model to improve science process skills (SPS) at hydrolyzing salt. The method in this research was quasi-experiment with the design was pretest-posttest control group design. The population in this study were all students of XI MIA class in one of senior high school in Lampung Selatan. The sample of the research was chosen by purposive sampling technique, XI MIA 1 as the experimental class and XI MIA 4 as the control class. The technique of data analysis was the two average difference by t-test. Based on the hypothesis test, there was a significant difference in the average n-gain of SPS between the experimental class and the control class, it showed that the POGIL learning model was effective to improve science process skills in hydrolyzing salt.Keywords: POGIL, science process skills (SPS), hydrolyzing salt.Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan efektivitas model pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) untuk meningkatkan keterampilan proses sains (KPS) pada materi garam menghidrolisis. Metode dalam penelitian ini yaitu kuasi eksperimen dengan desain penelitian Pretest Posttest Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI MIA salah satu SMA di Lampung Selatan. Sampel penelitian ini dipilih dengan teknik purposive samplingyaitu kelas XI MIA 1 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI MIA 4 sebagai kelas kontrol. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji perbedaan dua rata-rata dengan uji t. Berdasarkan uji hipotesis, terdapat perbedaan rata-rata n-gain KPS yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol, hal tersebut menunjukkan bahwa model pembelajaran POGIL efektif untuk meningkatkan keterampilan proses sains pada materi garam menghidrolisis.Kata kunci : POGIL, keterampilan proses sains (KPS), garam menghidrolisis.
Copyrights © 2019