Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 3, No 1 (2014): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN CORE DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGKOMUNIKASIKAN DAN PENGUASAAN KONSEP KELARUTAN DAN KSP

Afdal Bahri (Unknown)
Nina Kadaritna (Unknown)
Tasviri Efkar (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Feb 2014

Abstract

This research aimed to describe the effectiveness of CORE learning model to improve the communicating  skilland mastery concept on solubility and solubility product constant.  The population were all students XI IPA in SMAN 8 Bandar Lampung 2012-2013 and class XI IPA1 and IPA3 as samples.  Purposive sampling were used as a method with quasi-experimental non equivalent control group design.  Effectiveness of  CORE learning model was measured by the N-gain  that significantly difference.  The results showed the N-gain  average of communicating skill for the experimental class and control were 0.62 and 0.46 and for mastery the concept  were 0.57 and 0.47.  Based on hypothesis test, both N-gain’s have t-test higher than t-table. therefore CORE learning model was effective in improving the communicating skill and mastery concept of solubility. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pembelajaran CORE untuk meningkatkan keterampilan mengkomunikasikan pada materi kelarutan dan hasil kali kelarutan.  Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMA Negeri  8 Bandar Lampung tahun ajaran 2012-2013 dengan kelas XI IPA1 dan kelas XI IPA3 sebagai sampel.  Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan Non equivalent Control Group Design.  Efektivitas model pembelajaran CORE diukur berdasarkan perbedaan N-gain yang signifikan.  Hasil penelitian menunjukkan rata-rata  N-gain keterampilan mengkomunikasikan untuk kelas eksperimen dan kelas kontrol  yaitu 0.62 dan 0.46.  Sedangkan penguasaan konsep untuk kelas ekperimen dan kontrol yaitu 0.57 dan 0.47.  Berdasarkan uji t, kedua  N-gain memiliki t-hitung yang lebih tinggi dari t-tabel , model pembelajaran  CORE terbukti efektif dalam meningkatkan keterampilan mengkomunikasikan dan penguasaan konsep kelarutan dan hasil kali kelarutan.Kata kunci : CORE, keterampilan mengkomunikasikan, penguasaan konsep

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...