MEDI KONS: Jurnal Prodi Bimbingan dan Konseling UNISRI Surakarta
Vol 6, No 1 (2020): MEDIKONS

KEEFEKTIFAN BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN MAHASISWA DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR PADA MAHASISWA SEMESTER IV PROGRAM STUDI BIMBINGAN DAN KONSELING FKIP UNISRI TAHUN 2018/2019

Putro, Eko Adi (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 May 2020

Abstract

The main objective in this research is to increase the activity of semester IV students of the Guidance and Counseling Study Program of FKIP Unisri in 2018/2019 in the teaching and learning process through group guidance. The design used in this study was pre-experimental. The sample in this study was the fourth semester students of the Guidance and Counseling Study Program FKIP UNISRI in 2018/2019 who had low activity in the teaching and learning process. The data collection method in this study is the scale of student activity in the teaching and learning process. Validity test uses the correlation formula Product Moment rxy = 0.422> rtable = 0.325 and the reliability of the instrument uses the formula Alpha r11 = 0.928> rtable = 0.325 then it is concluded that the instrument is reliable. Data analysis techniques using the Wilcoxon Zhitung Test formula = -3.298> Ztable = 0.21, it shows that the activeness of students in teaching and learning can be improved through group guidance services.Keywords: Group Guidance, Student activeness in teaching and learningAbstrak :Tujuan utama dalam penelitian ini adalah untuk meningkatkan keaktifan mahasiswa semester IV Program Studi Bimbingan Dan Konseling FKIP Unisri Tahun 2018/2019  dalam poses belajar mengajar melalui bimbingan kelompok. Adapun desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah pre-eksperimental. Sampel dalam penelitian ini adalah Mahasiswa semester IV Program Studi Bimbingan Dan Konseling FKIP UNISRI Tahun 2018/2019 yang memiliki keaktifan dalam proses belajar mengajar rendah. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini adalah skala keaktifan mahasiswa dalam proses belajar mengajar. Uji validitas menggunakan rumus korelasi Product Moment rxy = 0.422 > rtabel  = 0.325 dan reliabilitas instrumen menggunakan rumus Alpha r11 = 0.928> rtabel  = 0.325 maka disimpulkan bahwa instumen tersebut reliabel. Teknik analisis data menggunakan rumus Uji Wilcoxon Zhitung = -3.298 > Ztabel  = 0,21, hal tersebut menunjukkan bahwa keaktifan mahasiswa dalam proses belajar mengajar dapat ditingkatkan melalui layanan bimbingan kelompokKata Kunci : Bimbingan Kelompok, Keaktifan Mahasiswa Dalam Proses Belajar Mengajar

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

mdk

Publisher

Subject

Education

Description

Medikons, publishes articles on practice, theory, and research in all areas of Guidance and Counseling also education related to Guidance and Counseling. Every submitted manuscript will be reviewed by at least peer-reviewers using blind review method. Medikons publishes articles on practice, theory, ...