Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar
Vol. 5 No. 1 (2020): Volume 5 Nomor 1 Juni 2020

DESKRIPSI PEMBERIAN PENGUATAN GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PADA SISWA KELAS V DI SDN 011 TARAKAN

Mutia Firdaus (Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan)
Muhammad Yunus (Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan)
Kadek Dewi Wahyuni Andari (Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan)



Article Info

Publish Date
08 Jul 2020

Abstract

The purpose of this study is to describe the basic teaching skills of teachers in providing reinforcement to the fifth graders at SDN 011 Tarakan and to determine the benefits of skills to strengthen student motivation. This qualitative research was carried out at SDN 011 Tarakan in the 2018/2019 school year. This research focused on the basic teaching skills of the teachers in providing reinforcement and the benefits of skills in providing reinforcement to student motivation. Primary and secondary data were used as sources with the principal, teachers, school supervisors, and student as informants. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The collected data were analyzed qualitatively through data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that the teacher at SDN 011 Tarakan had applied basic teaching skills in providing reinforcement, such as verbal, psychomotor, signal,gestural,approaching, and activeness so that it was benefical to improve learning motivation of the fifth grade students. Keywords: Strengthening Skills, Motivation, Qualitative ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan keterampilan dasar mengajar guru dalam memberi penguatan di kelas V SDN 011 Tarakan dan untuk mengetahui manfaat keterampilan memberi penguatan terhadap motivasi belajar siswa. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif yang dilaksanakan di SDN 011 Tarakan pada tahun ajaran 2018/2019. Penelitian ini berfokus pada keterampilan dasar mengajar guru dalam memberikan penguatan dan manfaat keterampilan memberi penguatan tehadap motivasi siswa. Adapun sumber data pada penelitian ini berupa data primer dan data sekunder dengan informan yaitu kepala sekolah, guru, pengawas sekolah dan siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Serta menggunakan teknik analisis data kualitatif melalui reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan.Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru di SDN 011 Tarakan telah menerapkan keterampilan dasar dalam memberikan penguatan, seperti penguatan verbal, penguatan sentuhan, penguatan tanda, penguatan gestural, penguatan mendekati, dan penguatan kegiatan sehingga bermanfaat pada motivasi belajar yang baik pada siswa kelas V. Kata Kunci: Keterampilan Memberikan Penguatan, motivasi, kualitatif

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

pendas

Publisher

Subject

Other

Description

Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar is a journal published twice a year, namely in June and December that aims to be a forum for scientific publications to pour ideas and studies complemented with the results of research related to primary school education. To achieve this, basic education ...