EDU RILIGIA: Journal of Islamic and Religious Education
Vol 3, No 2 (2019): April- Juni

BAYT AL-HIKMAH: SEJARAH TRANSMISI ILMU PENGETAHUAN ANTAR PERADABAN

Husni Laili, Hasan Asari, Siti Zubaidah (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 May 2019

Abstract

Abstract: This research aims to analyze: 1) to know the history of socio-intellectual establishment of Bayt al-Hikmah 2) to determine the collection of books Greece in Bayt al-Hikmah 3) to determine the translation inBayt al-Hikmah and 4) to determine the theme -theme works translated in Bayt al-Hikmah. This researchuses qualitative research data collection is done through library research (library research) using historicaland sociological approach. The results of this study show that: 1) social and intellectual history of the establishmentof Bayt al-Hikmah, politically supported their stand family of Barmak-Persians, religiously at thistime the strong flow of Mu’tazila then to the development of government science and society have the samevision 2) the collection of books Greece in Bayt al-Hikmah can be done in various ways, among others, sentenvoys Islam to a foreign country and buy it as Constantinople, the result of the conquest of a country such asByzantium and Persia, also taking jizya (tax payments) were sometimes must be paid to book 3) Translatingin Bayt al-Hikmah done in two steps. The first foreign-language manuscripts translated into the language ofancient Syria and then in the second stage was translated into Arabic. Additionally translators provide Ta’liq(comment) on these books and writing such as context-adjust, enhance and correct any errors shortage. 4)The themes of the works translated in Bayt al-Hikmah are generally preferred in practical science such asmedicine, mathematics, astrology, astronomy and philosophy derived from Plato as Thatetus, Aristotle asCategoriae, Hellenism Roman as Poimandres and Neo-Platonism like Enneads and many more.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis: 1) untuk mengetahui sejarah sosial-intelektual pendirianBayt al-Hikmah 2) untuk mengetahui pengumpulan buku-buku Yunani di Bayt al-Hikmah dan 3)untuk mengetahui penerjemahan di Bayt al-Hikmah dan 4) untuk mengetahui tema-tema karyayang diterjemahkan di Bayt al-Hikmah. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pengumpulandata dilakukan melalui riset kepustakaan (libarary research) dengan menggunakan metode sejarahdan pendekatan sosiologis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) Sejarah sosial-intelektualpendirian Bayt al-Hikmah, secara politis berdiri didukung adanya keluarga Barmak-orang-orangPersia, secara agama pada masa ini kentalnya aliran Mu’tazilah kemudian untuk pengembanganilmu pengetahuan pemerintah dan masyarakat memiliki visi yang sama 2) Pengumpulan bukubukuYunani di Bayt al-Hikmah dapat dilakukan dengan berbagai cara antara lain mengirim utusanIslam ke negeri asing dan membelinya seperti Konstatinopel, hasil penaklukan sebuah negara sepertiByzantium dan Persia, juga pengambilan jizyah (pembayaran pajak) yang terkadang wajib dibayardengan buku 3) Penerjemahan di Bayt al-Hikmah dilakukan dengan dua langkah. Pertama manuskrip-manuskrip berbahasa asing diterjemahkan ke dalam bahasa Syiria kuno kemudian pada tahapkedua diterjemahkan kedalam bahasa Arab. Selain itu penerjemah memberikan ta’liq (komentar)terhadap kitab-kitab tersebut serta menukilnya seperti menyesuaikan konteks, menyempurnakankekurangan dan mengoreksi setiap kesalahan. 4) Tema-tema karya yang diterjemahkan di Baytal-Hikmah secara umum lebih diutamakan pada ilmu praktis seperti kedokteran, matematika,astrologi, astronomi dan filsafat yang berasal dari karya Plato seperti Thatetus, Aristoteles sepertiCategoriae, Hellenisme Romawi seperti Poimandres dan Neo-Platonisme seperti Enneads.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

eduriligia

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Social Sciences Other

Description

EDU RILIGIA: Journal of Islamic and Religious Education sciences formed in year 2017 with E-ISSN 2581-0251 with DECREE No. 0005.25810251/JI. 3.1/SK. ISSN/2017.07-27 July 2017 and P-ISSN 2597-7377 SK No. 0005.25977377/JI. 3.1/SK. ISSN/2017.09-19 September 2017. The study and judgment done by the ...