Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 2 (2015): Pebruari 2015

PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENYIMAK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Saragih, Maria Sepriyenni (Unknown)
Salimi, Asmayani (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Feb 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini dilakukan di kelas III Sekolah Dasar Mazmur 21 Pontianak Selatan dengan jenis PTK, masalah penelitian “Apakah penggunaan media audio visual dapat meningkatkan hasil belajar menyimak pada siswa kelas III?”. Tujuan umum untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Bahasa Indonesia pada aspek menyimak melalui media audiovisual.Pelaksanaan terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, pengumpulan data, refleksi, dan perencanaan ulang.Metode deskriptif, bentuk penelitiannya PTK, teknik observasi langsung dan teknik pengukuran.Alat lembar observasi guru dan lembar untuk guru sedangkan teknik analisis datanya deskriptif kualitatif. Hasil belajar siklus I sebesar 66,00 meningkat menjadi 77,70 pada siklus II. Kriteria ketuntasan minimal sekolah yaitu 70. Dari kedua temuan diatas berdampak positif pada hasil belajar siswa dalam menyimak yang mengalami peningkatan yang cukup berarti dengan menggunakan media audio visual, maka dari itu peneliti menyarankan bagi guru yang mengajarkan Bahasa Indonesia khususnya aspek menyimak untuk menggunakan audio visual sebagai media pembelajarannya. Kata Kunci  : Media Audio Visual, Hasil Belajar Abstract: This research was conducted in the third grade elementary school Psalm 21 South Pontianak with type PTK, research problem "Is the use of audio-visual media can improve learning outcomes listening in class III?".The general objective to describe the learning outcome of students in Indonesian on aspects of listening through audiovisual media. Implementation consists of the planning, implementation, data collection, reflection, and re-planning. Descriptive methods, forms of PTK research, direct observation and measurement techniques. Tools teacher observation sheets and sheets for teachers while descriptive qualitative data analysis techniques. The results of the first cycle of 66.00 learning increased to 77.70 in the second cycle. Minimum completeness criteria in schools, 70. From the above findings have a positive impact on student learning outcomes in the listening experience a significant increase in the use of audio-visual media, and therefore the researchers suggested for teachers who teach Indonesian in particular aspects of listening to audio-visual use as learning media. Keyword :Audio Visual Media, Learning Outcomes

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...