Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 12 (2016): Desember 2016

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM MENGAPRESIASI SENI MUSIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF KELAS VIII

Wiyono, . (Unknown)
., Ismunandar (Unknown)
., Asfar (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2016

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dalam mengapresiasi seni budaya melalui model pembelajaran kooperatif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIIIE  SMP Negeri 1 Parindu yang berjumlah 31 siswa. Analis terhadap hasil observasi menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran kooperatif dalam pembelajaran seni budaya. Peningkatan yang terjadi pada akhir penelitian yakni nilai rata-rata siswa sebesar 63,76 meningkat menjadi 71,83. Kata Kunci : Apresiasi Seni, Pembelajaran Kooperatif Abstract: The aims of this research is to know how the cooperative learning can to increase the learning achievement in eighth grade students of SMP Negeri 1 Parindu. The method used in this research is a classroom action research method. Sources of data in this study is the eighth grade s tudents of SMP Negeri 1 Parindu. Analysts of the observations show an increase in students' learning achievement through the use of cooperative learning in arts class. Increase that occurs at the end of the study the percentage score of learning achievement from 63,76 to 71,83 Keywords: Art Apresiation, Cooperative Learning.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...