Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 2 (2013): Februari 2013

PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI METODE IDEOVISUAL PADA ANAK TUNAGRAHITA

Sutaryono, H. (Unknown)
Chiar, M (Unknown)
Nasrun, M (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Feb 2013

Abstract

Abstract: From preliminary studies conducted on the activities of the Natural Sciences learning about the nature of the relationship stuff with its use, the result of evaluation is low.Tendency that occurs in the process of learning is a learning activity that is centered on the teacher that the teacher is still a lot of lecturing in front of the class. Many students are not actively engaged in the learning process even become less attractive, students are bored. Purpose of this study was to determine: (1) the use of Visual Ideo method can improve students' motivation to learn Natural Sciences-C class V SLB Dharma Miranti Singkawang, (2) the implementation of learning visual ideo method to increase the motivation of student learning outcomes. His study is an action research covering two cycles. Each of each cycle consisting of four stages: (1) planning (2) action (3) observation and (4) reflection. Research data taken through test and non-test. Other research data in the form of data and process the data obtained from the results of action observation and documentation. The research instrument used is the observation sheet student, teacher observation sheet and test. Evaluation of Natural Sciences learning through Visual Ideo method at each cycle always increase. At silus 1 level of success in reaching 53.66%.In cycle 2 in reaching the level of achievement of the 65%.Based on the data in the data take the conclusion that the use of methods to enhance motivation Ideo Visual learning outcomes of Natural Sciences-C class V SLB Dharma Miranti Singkawang. Abstrak: Dari studi pendahuluan yang dilakukan pada kegiatan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam tentang hubungan sifat barang dengan kegunaannya, didapati hasil evaluasi yang rendah. Kecenderungan yang terjadi pada proses pembelajaran adalah kegiatan pembelajaran yang masih berpusat pada guru yakni guru masih banyak berceramah di depan kelas. Siswa tidak banyak aktif terlibat dalam proses pembelajaran, guru jarang menggunakan media pembelajaran sehingga proses pembelajaran menjadi kurang menarik, siswa sudah merasa jenuh. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) penggunaan metode IdeoVisual dapat meningkatkan motivasi belajar siswa belajar Ilmu Pengetahuan Alam kelas V SLB-C Dharma Miranti Singkawang; (2) pelaksanaan pembelajaran menggunakan metode IdeoVisual untuk meningkatkan motivasi hasil belajar siswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang meliputi dua siklus. Tiap-tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu (1) perencanaan (2) tindakan (3) pengamatan dan (4) refleksi. Data penelitian diambil melalui test dan non test. Data penelitian yang lain berupa data proses dan data hasil tindakan yang diperoleh dari hasil pengamatan dan dokumentasi. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar observasi siswa, lembar observasi guru dan test. Evaluasi pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam melalui metode IdeoVisual pada tiap siklus selalu mengalami peningkatan. Pada siklus I tingkat keberhasilan yang dicapai 53,66%. Pada siklus II tingkat ketercapaian yang dicapai 65%. Berdasarkan data-data tersebut diambil kesimpulan bahwa penggunaan metode IdeoVisual dapat meningkatkan motivasi hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam kelas V SLB-C dharma Miranti Singkawang. Kata Kunci : Motivasi Ilmu Pengetahuan Alam Adalah Pendekatan Contextual Teaching Learning

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...