Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 9 (2014): September 2014

PENGARUH MODEL TELAAH YURISPRUDENSI TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARANPKN DI SD

Mabela, Puji Sita (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Sep 2014

Abstract

Penelitian ini bertujuan untukmenganalisis seberapa besar pengaruh penggunaan model pembelajaran telaah yurisprudensi dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran Pkn di SD. Bentuk penelitian ini adalah eksperimen semu dengan rancangan penelitian nonequivalent control group desaign. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas V yang berjumlah 84 peserta didik. Sampel dalam penelitian ini adalah 84 peserta didik. Teknik pengumpul data dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung dan pengukuran. Alat pengumpul data yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi dan tes. Berdasarkan perhitungan statistic dari rata-rata post-test kelas kontrol 6437 dan rata-rata post-test kelas eksperimen 72,17. Dari perhitungan effect size (ES) diperoleh 0,88(kriteria tinggi). Hal ini bearti model pembelajaran telaah yurisprudensi memberikan pengaruh terhadap hasil belajar peserta didik pada pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan kelas V SDS Fajar Harapan Pontianak Utara. Kata Kunci:   model pembelajaran, Telaah Yurisprudensi, hasil belajar   Abstract:This study aimstoanalyze how much influence the use of learning model study of jurisprudence in improving the learning out comes of students in learning. This research is a form of quasi-experimental research design with an one quivalent control group desaign. The population in this study were all fifth grade students totaling 84 learners. The sample in this study was 84 students. Techniques for collecting data in this study is the direct observation and measurement techniques. Data collection tool used in this study is observation and tests. Based on statistical calculations of the average post-test control class 6437 and the average post-test experimental class 72.17. From the calculation of effect size (ES) obtained 0.88 (high criterion). This implies that the learning model study of jurisprudence influence on learning out comes of students in class V Education learning at Private elementary school Fajar Harapan  North Pontianak. Keywords:  models of  learning, Study of Jurisprudence, learning out comes

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...