Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 3 (2014): Maret 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN MEDIA REALIA PADA KELAS IV SDS USABA GERAI KETAPANG

F34210067, Lusia (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)
Margiyati, K.Y (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Mar 2014

Abstract

Abstrak. Peningkatan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Media Realia Pada Kelas IV SDS Usaba Gerai Ketapang. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan penerapan media realia pada materi struktur batang tumbuhan di Kelas IV Sekolah Dasar Usaba Gerai Ketapang. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif, sedangkan bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bersifat kolaboratif. Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan kemampuan guru dalam merencanakan pembelajaran dengan skor rata-rata 2,95 pada siklus I, pada siklus 2 dengan rata-rata skor 3,83 baik. Kemampuan guru melaksanakan pembelajaran dengan skor ratarata 2,63 pada siklus I menjadi 3,75 pada siklus II. Hasil belajar siswa pada materi struktur batang tumbuhan dengan media realia dengan rata-rata nilai pada siklus I sebesar 58,95 dan pada siklus 2 sebesar 70,53. Kata Kunci : hasil belajar, IPA, media realia Abstract. Improved Learning Outcomes Media scince Using realia In Class IV Stand SDS usaba Ketapang. The purpose of this study is to describe the application of the material realia medium plant stem structure in Class IV Stand usaba Ketapang Elementary School. Methods This study uses descriptive method, while the shape of this research is Classroom Action Research (CAR), which is collaborative. The results show there is an increase in the ability of teachers to plan lessons with an average score of 2.95 in the first cycle, the second cycle with an average score of 3.83 either. The ability of teachers to implement the learning with an average score of 2.63 in the first cycle to 3.75 in the second cycle. Student learning outcomes in the material structure of the stem of the plant with the media realia with an average score of 58.95 in the first cycle and the second cycle was 70.53. Keywords: learning, science, media realia

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...