Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DI KELAS V SEKOLAH DASAR

Rahmawati, Tuti (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini secara umum untuk mendapatkan informasi yang akurat untuk meningkatkan aktivitas pembelajaran matematika di kelas V Sekolah Dasar Negeri 01 Mantan Hilir Selatan. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Sifat penelitian adalah Kualitatif. Subyek dalam penelitian ini adalah guru dan peserta didik kelas V SDN 01 Matan Hilir Selatan Kabupaten Ketapang yang berjumlah 20 orang. Teknik pengumpul data menggunakan observasi langsung. Alat pengumpul data berupa lembar observasi dan teknik analisis data dengan menggunakan rumus persentase. Hasil Penelitian menunjukkan adanya peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran IPA dengan menggunakan Media Gambar sebagai berikut (1) Aktivitas fisik peserta didik dari base line 20 % ke siklus III 85% terdapat peningkatan sebesar 65 % dengan kategori tinggi, (2) aktivitas mental peserta didik dari base line 11,25% ke siklus III 75% terdapat peningkatan sebesar 63,75% dengan kategori tinggi,(3) aktivitas emosional peerta didik dari base line 21,25% ke siklus III 78,75 % terjadi peningkatan sebesar 57,5 % dengan kategori tinggi.   Kata Kunci : Pembelajaran IPA, Media Gambar Abstract: The research objective is generally to get accurate information to improve mathematics learning activities in class V State Elementary School 01 Former South downstream. The method used is descriptive method. The nature of research is qualitative. Subjects in this study were teachers and learners class V SDN 01 Matan South Downstream Ketapang of 20 people. Data collection techniques using direct observation. Data collection tool in the form of observation and data analysis techniques using a percentage formula. Results showed an increase in activity of students in learning science by using Media Pictures as follows: (1) Physical activity learners from baseline of 20% to the third cycle 85% there is an increase of 65% in the high category, (2) mental activity learners 11.25% of the base line to the third cycle of 75% there is an increase of 63.75% with a high category, (3) emotional activity peerta students from base line to the third cycle 21.25% 78.75% an increase of 57.5 % with the higher category.   Keywords: Increased , Activity , Learning Science, Media Image 

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...