Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KONKRIT KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI NOMOR 19 PERIJI

F 34211163, Bogok (Unknown)
Uliyanti, Endang (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Jul 2014

Abstract

Abstrak: Peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan media konkrit kelas V Sekolah Dasar Negeri 19 Periji. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar dengan menggunakan media konkrit kelas V SDN 19 Periji. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam menyusun RPP pada siklus I dengan total  skor 16,33 atau rata-rata 3,26 dan siklus II dengan total skor 18,73 atau rata-rata meningkat menjadi 3,74. Hasil pengamatan terhadap kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I dengan total skor 13,66 atau rata-rata 3,41 dan siklus II meningkat menjadi 14,94 atau rata-rata 3,74. Hasil belajar siswa pada materi pesawat sederhana siklus I rata-rata 58,68 dan siklus II mengalami peningkatan rata-rata menjadi 80,45. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan media konkrit dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SDN 19 Periji.   Kata Kunci: Hasil Belajar, Media Konkrit, Ilmu Pengetahuan Alam   Abstract: Improved learning outcomes by using a medium grade concrete SDN 19 Periji. This study aims to determine the improvement of learning outcomes by using a medium grade concrete SDN 19 Periji. The method used is descriptive method to form action research study. The results obtained are the ability of the teacher in preparing lesson plans in the first cycle with a total score of 16,33, or an average of 3,26 and the second cycle with a total score of 18,73 or an average increased to 3,74. The observation of the ability of teachers to implement the learning in the first cycle with a total score of 13,66 or an average of 3,41 and the second cycle increased to 14,94 or an average of 3,74. Student learning outcomes in the material plane first cycle simple average of 58,68 and a second cycle increased the average being 80,45. This suggests that the use of concrete media can improve learning outcomes fifth grade students of SDN 19 Periji. Keywords: Learning Outcomes, Media Concrete, Natural Science

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...