Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 6 (2014): Juni 2014

PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI DI KELAS VI SDN 7 SUNGAI PINYUH

S, Tionna (Unknown)
Nasrun, M (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jun 2014

Abstract

Abstrak : Masalah umum dalam penelitian ini adalah “Bagaimanakah meningkatkan aktivitas pembelajaran menggunakan metode demonstrasi di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 7 Sungai Pinyuh Kabupaten Pontianak. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang penggunaan metode demonstrasi dalam meningkatkan aktivitas pembelajaran ilmu pengetahuan alam. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Penelitian ini dilakukan sebanyak 2 siklus. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru merancang pembelajaran pada siklus I dengan rata-ratanya 3 dan siklus II rata-ratanya 3,35. Hasil penelitian yang diperoleh kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I dengan rata-ratanya 3,07 dan siklus II rata-ratanya 3,55. Terdapat peningkatan aktivitas fisik yaitu pada siklus I rata-ratanya 66,30 meningkat menjadi 75 pada siklus II. Terdapat peningkatan aktivitas mental yaitu pada siklus I rata-ratanya 55,65 meningkat menjadi 65,22 pada siklus II. Terdapat peningkatan aktivitas emosional peserta didik yaitu pada siklus I rata-ratanya 72,46 meningkat menjadi 78,26 pada siklus II. Dengan menggunakan metode demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas pembelajaran peserta didik dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam   Kata Kunci : Aktivitas pembelajaran, metode demontrasi, pembelajaran ilmu pengetahuan alam   Abstract : Common problem in this study is “how improving learning activity using demonstrations on natural science teaching methods in sixth grade seven Elementary School Pontianak district Sungai Pinyuh?. This study aimed to describe  the use of demonstrations methods in improving the natural science. The method used is this research is descriptive method. This research was conducted two cycles. The result obtained the teachers planning of the learning in the first cycles with the average 3, and second cycles the average 3,35. The results obtained the teachers capability to apply the learning process in first cycles with the average 3,07 and second cycles the average 3,55. There is an increase in physical activity that is in the first cycles average 66,30 increased to 75 in second cycle. There is an increase in mental activity that is in the first cycle average 55,65 increased to 65,22 in second cycle. There is an increased emosional activity learners are 72,46 in the first cycle, increase to 78,26 in second cycle. By using method demonstration was found to increase the activity of learning of naturasl science.   Keyword : Learning activities, method demonstration, learning science

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...