EDUSAINS
Vol 7, No 2 (2015): Edusains

PENERAPAN PEMBELAJARAN IPA TERPADU TIPE THREADED DENGAN LEVEL OF INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN PENGUASAAN KONSEP SISWA KELAS VIII PADA TEMA INDERA PENGLIHATAN DAN ALAT OPTIK

endar madesa (SMPN 5 Padang Panjang
Sekolah Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung)

Anna Permanasari (Sekolah Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung)



Article Info

Publish Date
15 Feb 2019

Abstract

Abstract The purpose of this study is to determine the effectiveness of the implementation of integrated science learning with threaded type to improve critical thinking skills and concepts mastery of students to the theme sight and optical devices as well as the response after learning. The method was used quasi randomized experimental design with pretest-posttest control group design. The subjects were 8th grade of students of SMPN 5 Padang panjang, divided into one with experimental class (type of integrated science learning type threaded with the model level of inquiry) and one control class (integrated science teaching threaded type of learning model in 2013).. The result shows that the implementation of integrated science teaching with threaded type involving and level of inquiry approach can improve critical thinking skills and concepts of mastery students, significantly different from students who learn by curriculum of 2013. Most of students give positive response to the application of the integrated science learning threaded with the level of inquiry on the theme sight and optical devices. AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas pembelajaran IPA terpadu tipe threaded dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan penguasaan konsep siswa pada tema indera penglihatan dan alat optik serta tanggapan setelah mengikuti pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperiment dengan rancangan randomized pretest-posttest control group design. Subjek penelitian kelas VIII SMPN 5 kota Padang panjang tahun ajaran 2014/2015 dengan dua kelas yaitu kelas eksperimen (pembelajaran IPA terpadu tipe threaded dengan model level of inquiry) dan kelas kontrol (pembelajaran IPA terpadu tipe threaded dengan model sainstific method pada kurikulum 2013). Hasil analisis menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran IPA terpadu tipe threaded dengan level of inquiry dapat meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan penguasaan konsep siswa, dan menunjukkan perbedaan signifikan dibandingkan dengan siswa yang mengikuti pembelajaran kurikulum 2013. Secara keseluruhan siswa memberikan tanggapan yang positif pada penerapan pembelajaran IPA terpadu tipe threaded dengan level of inquiry pada tema indera penglihatan dan alat optik.Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v7i2.1674

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

edusains

Publisher

Subject

Education

Description

EDUSAINS is a journal publishing the Natural Science Education, Biology Education, Physics Education, and Chemistry Education Journal. Edusains is published by Center for Science Education (CSE) which is located in Departement of Natural Science Education, Faculty of Education and Teachers' ...