Jurnal Pendidikan Usia Dini
Vol 7 No 2 (2013): Jurnal Pendidikan Usia Dini, Volume 7 Nomor 2 November 2013

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA AL-QURAN PADA ANAK ATTENTION DEFICIT DISORDER MELALUI METODE AL-BARQY BERBASIS APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS

ASTUTI, RINI (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Nov 2013

Abstract

The purpose of this research is to obtain information on Al-Quran readingcomprehension for ADD children using Al-Barqy methode with ABA basic. Every child, even thesewith special need, must be able to read Al-Quran.This research was taken from March to April2013 in SDIT AL-KAMIL. The method applied is the Action Research by Kemmis and Taggard.The subject is two 1st grade of elementary student. The result or quantitative data analysis showsan enchancement of Quran reading comprehension on ADD children significantly. Mean while.the result of qualitative data analysis can be determined from the materials, media and the bestway to improve Quran reading comprehension of ADD children. It also explained that the Albarqy method with ABA has been succesfully performed to increase the Quran readingcomprehension for ADD children in SDIT Al-KAMIL, Tapos Depok. This methode can be appliedin improving and developing Quran reading comprehension. Keywords: Impoving Al-Quran Reading, Fun Methode Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan informasi tentang pemahamanbacaan Al-Quran untuk anak-anak ADD menggunakan metode Al-Barqy dengan ABA dasar.Setiap anak dengan kebutuhan khusus, harus mampu membaca Al-penelitian Quran. Penelitian inidiambil dari bulan Maret sampai April 2013 di SDIT AL-KAMIL. Metode yang digunakan adalahPenelitian Tindakan oleh Kemmis dan Taggard. Subjek adalah dua kelas 1 siswa SD. Hasil atauanalisis data kuantitatif menunjukkan pemahaman bacaan Al-Quran pada anak-anak ADDsignifikan. Berarti sementara. hasil analisis data kualitatif dapat ditentukan dari bahan, media dancara terbaik untuk meningkatkan pemahaman bacaan Quran anak-anak ADD. Hal ini jugamenjelaskan bahwa metode Al-barqy dengan ABA telah berhasil dilakukan untuk meningkatkanpemahaman bacaan Quran untuk anak-anak ADD di SDIT Al-KAMIL, Tapos Depok. Metode inidapat diterapkan dalam meningkatkan dan mengembangkan kemampuan memahami bacaanQuran. Kata Kunci: Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-qur’an, Metode Menyenangkan

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpud

Publisher

Subject

Education

Description

JPUD - The Early Childhood Education Journal contains articles which are the results of research in the field of Early Childhood ...