Artikel ini melaporkan hasil penelitian tentang representasi kesetaraan gender di dalam iklan dan makna yang dibangun tentang produk pil Keluarga Berencana (KB) Andalan. Iklan yang diteliti iklan pil KB Versi Dapur di Televisi, dengan metode analisis semiotika Roland Barthes dan wawancara dengan Creative Director iklan tersebut. Hasil penelitian menggambarkan kesetaraan gender dalam sebuah keluarga direpresentasikan oleh keikutsertaan suami dalam kegiatan di dapur bersama istri, dengan pembagian pekerjaan, dan dialog yang memberikan hak kepada perempuan dalam pengambilan keputusan untuk menunda kehamilan. Mitos dapur sebagai arena pekerjaan perempuan telah berubah dimana pria pun bisa mengambil peranan. Representasi kesetaraan gender dan penggambaran suasana harmonis antar suami istri sebagai sebuah keluarga bahagia, menyiratkan makna produk pil KB sebagai produk yang bisa memberikan kebahagiaan dengan peran perempuan yang lebih setara dengan pria. This article reports on the results of research on the representation of gender equality in advertising and the meaning that is built about Andalan family planning pill products. The advertisement was researched by the Kitchen Version of the Pill on Television, with Roland Barthes's semiotic analysis method and an interview with the Creative Director of the ad. The results of the study illustrate gender equality in a family represented by the participation of the husband in activity in the kitchen with his wife, by dividing the work, and dialogue that gives women the right to make decisions to postpone pregnancy. The myth of the kitchen as an arena for women's work has changed where even men can take part. The representation of gender equality and the depiction of a harmonious atmosphere between husband and wife as a happy family, implies the meaning of birth control products as products that can provide happiness with the role of women who are more equal.
Copyrights © 2020