Nyimak: Journal of Communication
Vol 4, No 2 (2020): Nyimak: Journal of Communication

Discursive Intertextualities of RuangGuru due COVID-19 by the Governor of Central Java

Cosmas Gatot Haryono (Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial & Humaniora (FISH), Universitas Bunda Mulia Jln. Lodan Raya No.2, Jakarta Utara 14430, DKI Jakarta, Indonesia)
Rustono Farady Marta (Scopus ID: 57209452707 Universitas Bunda Mulia, Indonesia)
Maichel Chinmi (Program Studi Magister Ilmu Komunikasi, Program Pascasarjana, Universitas Bunda Mulia Jalur Sutera Barat Kav. 7-9, Serpong 15143, Tangerang, Banten, Indonesia)



Article Info

Publish Date
24 Sep 2020

Abstract

The government decided to make temporary policies due to COVID-19 Pandemic. One of the policies is to close schools temporarily and conduct online learning. There are obstacles for people outside Java Island who have inadequate infrastructure concerning online learning, in other words, they are still struggling to apply online learning. Related to the problem in the time of COVID-19 the researchers try to analyze the news which was published by www.solopos.com entitled “Sekolah di Jateng Libur karena Corona, Belajar Pindah ke Ruang Guru?”. The researcher uses Fairclough Discourse Analysis method to analyze the news. Besides, www.solopos.com wants to show concerns for its target community due to the government’s unfairness. Even though it looks so common, the people of Central Java will easily know what is written not just asking questions, but also trying to convince whether, are they really using RuangGuru to help people around central Java? This research focuses on how we see what is happening in reality. The results, www.solopos.com has their personal importance which can be seen in the selection of vocabularies and their style of how they deliver to their readers, how they selected the attributes of nouns, and many discursive intertextualities which use conjunctions casualties.Keywords: COVID-19, RuangGuru, Central Java Goverment, Discourse Analysis, www.solopos.com ABSTRAKPandemi COVID-19 yang terjadi di awal tahun 2020 ini memaksa pemerintah kita membuat serangkaian kebijakan jangka pendek bagi masyarakatnya. Salah satunya adalah kebijakan yang dilakukan dalam bidang pendidikan adalah proses pembelajaran di rumah masing-masing secara online. Dalam proses pembelajaran secara online terjadi kendala tersendiri bagi masyarakat di luar Pulau Jawa yang memiliki infrastruktur yang kurang memadai. Berkaitan dengan keadaan tersebut tujuan dari riset ini adalah analisa pemberitaan www.solopos.com bertajuk “Sekolah di Jateng Libur karena Corona, Belajar Pindah ke Ruang Guru?” menggunakan metode Analisa Wacana Fairclough. Pada beritanya, Peneliti melihat didalam www.solopos.com juga menunjukkan bahwa mereka mempunyai keberpihakan kepada masyarakat akibat ketidakadilan pemerintah dalam mengambil keputusan dalam masa pandemi ini yang berkaitan dengan pendidikan. Meskipun terkesan biasa saja, masyarakat Jawa Tengah akan mengetahui bahwa berita yang ditulis tidak sekedar bertanya, tetapi juga mencoba meyakinkan apakah benar-benar menggunakan aplikasi RuangGuru? Maka urgensi dan fokus pada penelitian ini agar dapat melihat kebenaran yang sebenarnya tentang perkembangan Pendidikan yang sedang terjadi dipicu juga dengan adanya pandemi COVID-19. Hasil yang ditemukan adalah terdapat suatu kepentingan www.solopos.com yang terlihat dalam pemilihan kosakata dan gaya bahasa atau lingustik yang digunakan pada teks berita, dan atribut nomina yang dipilih serta perpindahan intertekstualitas yang banyak menggunakan konjungsi sebab akibat didalam pemberitaan media Solopos.Kata Kunci: COVID-19, RuangGuru, Pemerintah Jawa Tengah, Analisa Wacana, www.solopos.com

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

nyimak

Publisher

Subject

Humanities Environmental Science Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences

Description

Nyimak: Communication Journal to encourage research in communication studies. The focus of this journal are: Public Relations, Advertising, Broadcast, Political Communication, Cross-cultural Communication, Business Communication, and Organizational ...