Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material
Vol 4, No 2 (2020)

Analisis Karakterisasi Komposit Hybrid pada Spatbor Depan Motor Matic

Muhammad Abdus Shomad (Teknologi Mesin, Program Vokasi, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta)
Adi Sofyan (Teknologi Mesin, Program Vokasi, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2020

Abstract

This study aims to determine the manufacturing characteristics of the fender on automatic motorbikes. The method used is a hand lay-up by combining three types of fibers used for the binding material, namely hemp fiber (natural), coconut coir fiber (natural), and glass fiber (synthesis) or hybrid composites. The hybrid composite test is done in the form of a tensile strength test and impact strength test. The matic hybrid fender product fabrication process uses the hand lay-up method with random variations in the first layer of glass fiber, woven hemp fiber as the second layer, and random coconut fiber as the last layer. The highest tensile test results for the two types of fiber arrays with the SR-SR-SK fiber arrangement of 47.67 MPa, while the lowest tensile strength value for the SR-SF-SK variation of the fiber array is 35.59 MPa. The highest impact test result was 0.0141 J/mm2 for the SR-SF-SK variation, and the lowest impact strength for the SF-SR-SK variation was 0.01226 J/mm2.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui karakteristik pabrikasi spatbor (fender) pada motor matic. Metode yang digunakan adalah hand lay up dengan menggabungkan tiga jenis serat yang digunakan untuk bahan pengikat, yaitu serat rami (alami), serat sabut kelapa (alami), dan serat gelas (sintesis) atau komposit hybrid. Uji komposit hybrid dilakukan dalam bentuk uji kuat tarik dan uji kekuatan impak. Proses fabrikasi produk matic hybrid fender menggunakan metode hand lay up dengan variasi acak pada lapisan pertama serat kaca, serat anyaman rami sebagai lapisan kedua, dan serat sabut kelapa acak sebagai lapisan terakhir. Hasil uji tarik tertinggi pada kedua jenis larik serat dengan susunan serat SR-SR-SK sebesar 47,67 MPa, sedangkan nilai kekuatan tarik terendah untuk variasi SR-SF-SK dari larik serat adalah 35,59 MPa. Hasil uji impak tertinggi adalah 0,0141 J/mm2 untuk variasi SR-SF-SK, dan kekuatan impak terendah untuk variasi SF-SR-SK adalah 0,01226 J/mm2.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

Jurnal_ENGINE

Publisher

Subject

Control & Systems Engineering Energy Industrial & Manufacturing Engineering Materials Science & Nanotechnology Mechanical Engineering

Description

Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material is registered with ISSN 2579-7433 (online) on The Indonesian Institute of Sciences (LIPI). This journal is under publishment of the Mechanical Engineering Department, Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta. It is a scientific journal focusing on Energy, ...