Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui cognitive image dan affective image dan mengetahui hubungan antara kedua variabel tersebut dengan variabel tourist satisfaction dan tourist loyalty. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data primer, yaitu data yang diperoleh dari pembagian kuesioner. Pengukuran data ini menggunakan interval tingkat pengukuran. Pengukuran ini menggunakan pendekatan kuantitatif melalui uji statistik. Pengujian ini dilakukan dengan menggunakan permodelan SEM dengan bantuan analisis data AMOS 22. Hasil yang didapat adalah variabel cognitive image memiliki hubungan yang signifikan positif dengan variabel affective image. Variabel cognitive image memiliki hubungan yang signifikan positif dengan variabel tourist satisfaction. Akan tetapi variabel cognitive image, affective image dan tourist satisfaction tidak memiliki hubungan signifikan dengan variabel tourist loyalty. Kata kunci: destination image, cognitive image, affective image, tourist satisfaction, tourist loyalty. Abstract The purpose of this paper is to explore both the cognitive image and affective image and examine the effect of destination image through both aspect on satisfaction level and tourist loyalty. The data used in this study comes from primary data, namely data obtained though the distribution of questionnaires. This measurement uses the interval measurement level, which is a measurement that has thes ome distance and clear difference. This study uses a quantitative approach through statistical testing. Tests conducted using Structural Equation Modeling (SEM) with the help of Analysis of Moment Structured (AMOS 22) The result showed that the cognitive image have positive significant effect to affective image. Cognitive image has a significant effect on tourist satisfaction. Affective image has a signification effect on tourist satisfaction. While cognitive image, affective image, and tourist satisfaction does not affect the tourist loyalty. Keywords : destination image, cognitive image, affective image, tourist satisfaction, tourist loyalty.
Copyrights © 2019