Abstract: The low ability of students to solve problems about surface area and volume of flat side spaces is still a concern and needs improvement. Conducting analysis of student errors is one of the improvement efforts. This study aims to describe the types of errors made by junior high school students in solving surface area problems and the volume of flat side space. This type of research is a qualitative description. Data collection was carried out by means of written tests and interviews. Written tests are used to look at students 'mistakes, while interviews are used to find out more about students' understanding of the questions given. The results of this study indicate that the errors made by students in completing the problem of surface area and volume of flat side space are: 1) conceptual errors, 2) operating errors and 3) procedural errors. The percentage of conceptual errors, which is 41.11 percent. The percentage of operating errors was 6.11 percent, and the percentage of procedural errors was 21.67 percent. Given the large percentage of conceptual errors made by students, it is expected to be able to change the teacher's strategy in teaching the material surface area and volume of flat side spaces to better enhance students' conceptual understanding. Abstrak: Rendahnya kemampuan siswa untuk memecahkan masalah tentang luas permukaan dan volume ruang sisi datar masih menjadi perhatian dan perlu perbaikan. Melakukan analisis kesalahan siswa adalah salah satu upaya peningkatan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan jenis kesalahan yang dibuat oleh siswa sekolah menengah pertama dalam memecahkan masalah luas permukaan dan volume ruang sisi datar. Jenis penelitian ini adalah deskripsi kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan tes tertulis dan wawancara. Tes tertulis digunakan untuk melihat kesalahan siswa, sedangkan wawancara digunakan untuk mencari tahu lebih banyak tentang pemahaman siswa tentang pertanyaan yang diberikan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kesalahan yang dilakukan oleh siswa dalam menyelesaikan masalah luas permukaan dan volume ruang sisi datar adalah: 1) kesalahan konseptual, 2) kesalahan teknikal dan 3) kesalahan prosedural. Persentase kesalahan konseptual, yaitu 41,11 persen. Persentase kesalahan teknikal adalah 6,11 persen, dan persentase kesalahan prosedural adalah 21,67 persen. Mengingat persentase besar kesalahan konseptual yang dibuat oleh siswa, diharapkan dapat mengubah strategi guru dalam mengajar area permukaan material dan volume ruang sisi datar untuk lebih meningkatkan pemahaman konseptual siswa.
Copyrights © 2020