Economic Education Analysis Journal
Vol 4 No 2 (2015): Economic Education Analysis Journal

PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBERI SOLUSI TERHADAP KELUHAN DAN KEBERATAN PELANGGAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) PADA SISWA KELAS XI PM 2 SMK PGRI BATANG

Solekha, Rakhima An Naafi (Unknown)
kardoyo, Kardoyo (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Aug 2015

Abstract

Subyek penelitian adalah siswa kelas XI PM 2 SMK PGRI Batang yang berjumlah 41 siswa. Latar belakang penelitian ini adalah karena kurangnya keterampilan siswa dalam memberikan solusi terhadap keluhan dan keberatan pelanggan, selain itu metode pembelajaran yang digunakan kurang tepat yaitu menggunakan ceramah sedangkan karakter materinya adalah analistik dan praktik. Hasil penelitian ini diperoleh persentase aktivitas siswa pada pembelajaran siklus I yaitu sebesar 63,7% dengan katagori baik dan pada siklus II meningkat menjadi 87,25% dengan katagori sangat baik, persentase aktivitas guru pada pembelajaran siklus I yaitu sebesar 70,84% dengan katagori baik dan pada siklus II meningkat menjadi 83,34% dengan katagori sangat baik. Persentase keterampilan siswa pada siklus I sebesar 65,85% dengan katagori baik dan pada siklus II meningkat menjadi 90,24 dengan katagori sangat baik. Untuk hasil belajar siswa berupa post test keterampilan memberi solusi terhadap keluhan dan keberatan pelanggan  dengan rata-rata kelas yang dicapai pada siklus I adalah 74,88 dengan ketercapaian ketuntasan klasikal yaitu sebesar 65,85% dan pada siklus II rata-rata kelas meningkat menjadi 80,37 dan ketercapaian ketuntasan klasikal yaitu sebesar 90,24%. Berdasarkan hasil penelitian di atas dapat diambil kesimpulan bahwa, adanya peningkatan keterampilan siswa dalam memberikan solusi terhadap keluhan dan keberatan pelanggan kelas XI PM 2 SMK PGRI Batang dengan menggunakan model pembelajaran Project Based Learning pada materi memberi solusi terhadap keluhan dan keberatan pelanggan. Subjects were students of class XI PM 2 SMK PGRI Trunk totaling 41 students. The background of this study is due to lack of students' skills in providing solutions to customer complaints and objections, besides learning methods used quite right that using lecture material while the character is analytics and practice. The results of this study showed the percentage of students in the learning activities of the first cycle is equal to 63.7% with a good category and the second cycle increased to 87.25% with very good category, the percentage of teachers in the learning activities of the first cycle is equal to 70.84% ​​by category good and in the second cycle increased to 83.34% with very good category. Percentage of students' skills in the first cycle of 65.85% with a good category and the second cycle increased to 90.24 with a very good category. For student learning outcomes in the form of post-test skills to provide solutions to customer complaints and objections to the average grade achieved in the first cycle is 74.88 with classical completeness of achievement that is equal to 65.85% and in the second cycle the average grade increased to 80 , 37 and the achievement of classical completeness is equal to 90.24%. Based on the above results it can be concluded that, an increase in students' skills in providing solutions to customer complaints and objections XI PM 2 SMK PGRI rod using learning model Project Based Learning in the material provide solutions to customer complaints and objections.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

eeaj

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Other

Description

Manuscripts for Economic Education Analysis Journal should fall within one of the following categories: Research in economics education: Original theoretical and empirical studies dealing with the analysis and evaluation of teaching methods, learning attitudes and interests, materials, or processes. ...