Jurnal Pendidikan Sains
Vol 8, No 2: June 2020

The Enhancement of Student’s Communication Skills through Remap-NHT in Learning Biology

Fiqih Zahra (Biology Education–Universitas Negeri Malang)
Siti Zubaidah (Biology Education–Universitas Negeri Malang)
Susriyati Mahanal (Biology Education–Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2020

Abstract

Abstract: Empowering communication skills can be done through the implementation of appropriate learning models. Remap-NHT could potentially improve communication skills through the syntax of reading, concept mapping, and discussion. This study aims to determine the influence of Remap-NHT on communication skills conducted in August-December 2019. Samples amounted are 100 students from three classes of XI MIPA SMA Negeri 4 Malang, each of which has been discussed with Remap-NHT, NHT, and control. Data were analyzed using Oneway-Ancova, which previously carried out the One-Sample Kolmogorov-Smirnov test and Levene’s Test of Equality of Error Variances. The results showed that Remap-NHT significantly improved communication skills compared to NHT and control.Key Words: communication skills; remap-NHTAbstrak: Pemberdayaan keterampilan komunikasi dapat dilakukan melalui penerapan model pembelajaran yang sesuai. Model pembelajaran Remap-NHT berpotensi meningkatkan keterampilan komunikasi melalui sintaks membaca, membuat peta konsep, dan diskusi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Remap-NHT terhadap keterampilan komunikasi yang dilakukan pada bulan Agustus-Desember 2019. Sampel berjumlah 100 siswa dari tiga kelas XI MIPA SMA Negeri 4 Malang yang masing-masing dibelajarkan dengan Remap-NHT, NHT, dan kontrol. Data dianalisis menggunakan Oneway-Ancova yang sebelumnya dilakukan uji prasyarat One-Sample Kolmogorov-Smirnov test dan Levene’s Test of Equality of Error Variances. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Remap-NHT lebih signifikan meningkatkan keterampilan komunikasi dibandingkan dengan NHT dan kontrol.Kata kunci: kemampuan komunikasi; remap-NHT

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jps

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan Sains (JPS) terbit 4 (empat) kali setahun pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember, berisi artikel-artikel tentang pendidikan sains baik ditulis dalam bahasa Indonesia maupun asing. Artikel yang dimuat berupa hasil penelitian dan hasil pemikiran. Jurnal Pendidikan Sains ...