Abstract: Science education has begun to focus on developing resources that can solve real problems around it. One of the abilities that need to be developed is the ability of students to think rationally which focuses on addressing a problem. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the implementation of asynchronous online learning at MTs Muhammadiyah 1 Ponorogo with a STEM approach to the ability to think rationally in addressing problems. The research method used is a quantitative approach and data collection is done through test techniques. The data in this study were analyzed using quantitative descriptive and then continued with inferential statistics after going through the pre-requisite test. Based on the data processing carried out, the results of asynchronous online learning with the STEM approach showed quite effective results in developing rational thinking skills. The application of asynchronous online learning with the STEM approach in the experimental class showed better rational thinking skills than the control class with a scientific approach. This happens because the applied learning invites students to think about solving problems from several points of view. Intisari: Pendidikan IPA sudah mulai berfokus pada pengembangan sumber daya yang dapat menyelesaikan persoalan nyata di sekitarnya. Salah satu kemampuan yang perlu dikembangkan adalah kemampuan siswa dalam berpikir rasional yang berfokus untuk menyikapi suatu permasalahan. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui efektivitas pelaksanaan pembelajaran daring asynchronous di MTs Muhammadiyah 1 Ponorogo dengan pendekatan STEM terhadap kemampuan berpikir rasional dalam menyikapi masalah. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dan pengumpulan data dilakukan melalui teknik tes. Data penelitian ini analisis menggunakan deskriptif kuantitatif kemudian dilanjutkan dengan statistik inferensial setelah melalui uji pra syarat. Berdasarkan pengolahan data yang dilakukan diperoleh hasil pembelajaran daring asynchronous dengan pendekatan STEM menunjukkan hasil yang cukup efektif dalam mengembangkan kemampuan berpikir rasional. Penerapan pembelajaran daring asynchronous dengan pendekatan STEM pada kelas eksperimen menunjukkan kemampuan berpikir rasional yang lebih baik dari pada kelas kontrol dengan pendekatan saintifik. Hal ini terjadi karena pembelajaran yang diterapkan mengajak siswa untuk berpikir memecahkan permasalahan dari beberapa sudut pandang.
Copyrights © 2021