The purpose of this study is to describe the basic needs of developing natural science game learning plans o facilitate social skills. Based on the results of field studies, teadhers understanding of science games is still lacking. Teachers are often wrong and monotonous in giving science games activities to children. This is influenced by the lack of preparation in the preparation of mature learning and constrained by teaching aids. The method used in this study is the Educational Design Research (EDR) model of McKenney dan Reeves in the first stage, namely analysis and exploration. Data collection tehniques using interviews. Based on the results of the study, the researcher draw the conclusion that it is important to develop lessons plans because learning planning is a very important basic aspect in learning planning with careful learning planning will get satisfactory results.Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan dasar kebutuhan pengembangan rencana pembelajaran permainan sains subtema gejala alam untuk memfasilitasi keterampilan sosial. Berdasarkan hasil studi lapangan, guru selalu menyusun perencanaan pembelajaran, akan tetapi pemahaman guru terhadap permainan sains masih kurang, guru seringkali keliru dan monoton dalam memberikan kegiatan permainan sains kepada anak. Hal ini dipengaruhi karena tidak adanya persiapan dalam penyusunan pembelajaran yang matang dan terkendala alat peraga.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Educational Design Research (EDR) model McKenney dan Reeves pada tahap pertama yaitu analisis dan eksplorasi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menarik kesimpulan bahwa pentingnya menyusun perencanaan pembelajaran, karena perencanaan pembelajaraan adalah aspek dasar yang sangat penting dalam pembelajaran. Dengan perencanaan pembelajaran yang matang akan mendapatkan hasil yang memuaskan.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2021