Keywords: Media, Busy Book, Problem Solving Skills Learning media is very much needed in the early childhood learning process, including in improving problem solving abilities. Currently, the availability of media to improve problem solving abilities in early childhood is still less varied, so researchers are interested in conducting research on busy book media. this research is a type of research and development that aims to get busy book as a valid medium in improving problem solving abilities of early childhood. Data collection in this study was carried out though literature studies and validation sheets from media exprets and material experts. The development of the concept in this study consisted of the stages of defining, designing and developing. Valid busy book media to improve early childhood problem solving skills in the from of play activities, namely playing maze, playing labirin ball, playing puzelles, playing lego, playing snakes and ladders, playing coler circle, looking for similarity pictures, making clotheslines and look for color similarities. Busy book media materials are not harmful to children and can stimulate all six aspects of children’s defelopment. Based on the results of validation by media experts and material experts, it can be concluded that busy book media products are valid to be used as learning media for early childhood in improving problem solving skills. This research was carried out only up to the internal validation stage, for the ext€rnal validation stage further research will be carried out. Abstrak. Media pembelajaran sangat dibutuhkan dalam proses pembelajaran anak usia dini, termasuk dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Saat ini ketersediaan media untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada anak usia dini masih kurang bervariasi, sehingga peneliti tertarik untuk melakukan penelitian terhadap media busy book. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan (Research and Development) yang bertujuan untuk mendapatkan busy book sebagai media yang valid dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah anak usia dini. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan melalui studi literatur dan lembar validasi dari ahli media dan ahli materi. Perkembangan konsep awal pada penelitian ini tediri dari tahap pendefinisian, perancangan dan pengembangan. Media busy book yang valid untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah anak usia dini berupa kegiatan bermain yaitu bermain maze, bermain labirin ball, bermain puzzle, bermain, lego, bermain ular tangga, bermain lingkartan warna, mencari kesamaan gambar, membuat tali jemuran dan mencari kesamaan warna. Bahan pembuatan media busy book tidak berbahaya bagi anak dan dapat menstimulasi keenam aspek perkembangan anak. Berdasarkan hasil validasi oleh ahli media dan ahli materi dapat disimpulkan bahwa produk media busy book sudah valid untuk digunakan sebagai media pembelajaran bagi anak usia dini dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Penelitian ini dilakukan hanya sampai pada tahap validasi internal, untuk tahap validasi eksternal akan dilakukan oleh penelitian lebih lanjut. Kata Kunci: Media, Busy Book, Kemampuan Pemecahan Masalah
Copyrights © 2021