Jurnal Pengajaran MIPA
Vol 17, No 2 (2012): JPMIPA: Volume 17, Issue 2, 2012

EKSPLORASI PEMBERDAYAAN COURSEWARE SIMULASI PhET UNTUK MEMBANGUN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA SMA

Rahmat Setiadi (Universitas Pendidikan Indonesia)
A. Ainun Muflika (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
01 Jul 2021

Abstract

ABSTRAKPenelitian mengenai pemberdayaan courseware simulasi PhET dalam mengembangkan Keterampilan Proses Sains (KPS) siswa SMA telah dilakukan menggunakan kelas XI dari salalah satu SMA di kota Bogor sebagai pengguna. Penelitian bertujuan untuk mengkaji keterampilan KPS apa saja yang dapat dikembangkan menggunakan courseware PhET dan bagaimana implementasinya di dalam kelas. Penelitian didahului dengan menganalisis isi materi kimia di dalam PhET untuk mengkaji kesesuaiannya dengan kurikulum SMA dan bagaimana model interaksi dalam tahap-tahap simulasi yang tersedia untuk memperkirakan jenis KPS yang dapat dikembangkan. Dengan panduan LKS yang dirancang khusus, siswa mengerjakan simulasi tentang kelarutan dan hasil kali kelarutan dan merespon setiap pertanyaan yang diberikan dalam LKS dan jawabannya dikumpulkan segera sebelum atau setelah suatu simulasi dilakukan tergantung jenis KPS mana yang diobservasi.  Berdasarkan hasil analisis data penelitian dapat disimpulkan bahwa simulasi PhET dapat diberdayakan untuk mengembangkan keterampilan mengamati, menafsirkan, meramalkan, dan mengkomunikasikan. Berdasarkan data skor siswa, simulasi ini dapat membedakan siswa kelompok atas, tengah dan bawah secara signifikan (F=7,38, p=0,05, n=30) dengan skor rata-rata ketiga kelompok siswa berada pada kategori cukup baik. Hal ini menunjukkan bahwa PhET dengan arahan guru atau fasilitator berpotensi untuk digunakan dalam pengembangan keterampilan KPS siswa SMA.ABSTRACTResearch on PhET simulation has been conducted to explore its potentials in developing  high school student scientific proccess skill. The research was initiated by examinating the content of PhET in the light of  the Indonesian high school curriculum content and the interactivity involved in the simulation steps of the PhET in order to explore the scientific proccess skill types might be developed since that the courseware was not specially designed for that spesific skills. Thirty students of grade eleven of high school from the city of Bogor, West Java, had participated on this research. They asked to run the simulation and answered the questions on the student worksheet following the simulation on the solubility and solubility product topic. The worksheet was designed as an instrument to explore the ability of student on the scientific proccess skill. The sheet was divided by theme and cut separately and collected as soon as the student completed their answer before or after they did the simulation depend on the type of skill observed. Results show that the PhET simulation potentially support the learning activity in developing student scientific proccess skill on observation (mengamati), interpreting results (menafsirkan pengamatan), prediction (meramalkan), and communication (berkomunikasi). Splitting  student score into three groups by the high, middle, and low categorization,  shows that the three groups significantly different (F=7,38, p=0,05).  In conclusion, the  PhET simulation potentially usefull for developing high school student scientific proccess skill.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

JPMIPA

Publisher

Subject

Description

Journal of Mathematics and Science Teaching or Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (JPMIPA) was founded in 1993 and published qualitative and or quantitative research concerning mathematics and science teaching. JPMIPA is published by Faculty of Mathematics and Science Education ...