Jurnal Pengajaran MIPA
Vol 18, No 2 (2013): JPMIPA: Volume 18, Issue 2, 2013

PENGEMBANGAN TES KETERAMPILAN PROSES SISWA SMA KELAS XI POKOK BAHASAN TITRASI ASAM BASA

Agustin, Resa Repita (Unknown)
Siswaningsih, Wiwi (Unknown)
Dwiyanti, Gebi (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Oct 2013

Abstract

ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan tes yang dapat mengukur keterampilan proses siswa yaitu mengamati, menafsirkan, menerapkan konsep, merencanakan percobaan dan mengkomunikasikan khususnya pada materi titrasi asam basa. Tes yang dikembangkan berbentuk hands-on task dan soal uraian masing-masing sebanyak dua butir soal dan delapan butir soal. Waktu pengerjaan tes ini yaitu selama 90 menit. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan untuk memperoleh suatu produk tes keterampilan proses yang memiliki kualitas yang baik, dilihat dari validitas dan reliabilitas tes serta taraf kesukaran dan daya pembeda soal. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, penelitian pengembangan tes ini meliputi 2 tahap utama, yaitu (1) studi pendahuluan dan (2) pengembangan model. Tes yang dikembangkan memenuhi kriteria sebagai alat ukur yang baik dilihat dari validitas isi, validitas empiris yang tinggi dan reliabilitas tes yang tinggi pula. Semua butir soal memiliki tingkat kesukaran yang sedang serta daya pembeda yang cukup dan baik. Semua siswa dari kelompok tinggi memberikan respon positif terhadap tes keterampilan proses sedangkan sebagian besar siswa dari kelompok rendah tidak menyukai bentuk tes seperti ini.ABSTRACTThe purpose of this study was to develop a test that can measure students' process skills of observing, interpreting, applying concepts, planning experiments and communicate especially in acid-base titration lesson. Tests were developed form of hands-on tasks and descriptions about each of two items and eight items. Processing time this test is for 90 minutes. The method used in this research was a method of research and development to achieve a product of the skill test that has good quality, judging the validity and reliability of the test as well as the level of difficulty and discrimination power about. Based on the research that has been done, the test development research includes two main stages, namely (1) preliminary studies and (2) the development of the model. Tests were developed to meet the criteria as a measure of good views of the validity of the content, a high empirical validity and reliability tests are also high. All items have a moderate level of difficulty as well as the distinguishing power and good enough. All students of the high group responded positively to the process skills test while the majority of students from low group did not like the form of a test like this.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

JPMIPA

Publisher

Subject

Description

Journal of Mathematics and Science Teaching or Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (JPMIPA) was founded in 1993 and published qualitative and or quantitative research concerning mathematics and science teaching. JPMIPA is published by Faculty of Mathematics and Science Education ...