Economic Education Analysis Journal
Vol 5 No 1 (2016): Economic Education Analysis Journal

PENGARUH PENGALAMAN PRAKTIK KERJA INDUSTRI, MOTIVASI BERORGANISASI, DAN LOCUS OF CONTROL TERHADAP SOFT SKILLS SISWA SMK

Nuryanti, Silfia Pendri (Unknown)
Oktarina, Nina (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Apr 2016

Abstract

 Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui adakah pengaruh pengalaman praktik kerja industri, motivasi berorganisassi dan locus of control terhadap soft skills siswa kelas XI di SMK PGRI 01 Semarang secara siimultan maupun parsial. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI di SMK PGRI 01 Semarang yang berjumlah 125 siswa dan sampel dalam penelitian ini adalah seluruh populasi yang berjumlah 125 siswa. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif persentase dan analisis regresi berganda. Hasil dari regresi ganda penelitian ini yaitu .. Ada pengaruh secara simultan sebesar 33,7%, sedangkan pengaruh secara parsial pengalaman praktik kerja industri sebesar 12,25%, motivasi berorganisasi sebesar 4,04% dan locus of control sebesar 4,7%. Kesimpulan penelitian ini yaitu ada pengaruh antara pengalaman praktik kerja industri, motivasi beroganisasi dan locus of control secara simultan maupun parsial. Saran dalam penelitian yaitu untuk siswa sebaiknya memanfaatkan kegiatan yang diberikan oleh sekolah dalam kegiatan praktik kerja industri dan ektrakurikuler dengan semaksimal mungkin dan kepada pihak sekolah untuk dapat pengembangan soft skills pada kegiatan ektrakurikuler diharapkan adanya reward atau penghargaan berupa tambahan mengenai penilaian yang diberikan kepada siswa sehingga siswa lebih termotivasi dalam kegiatan ektrakurikuler.This research has purpose to find out the presence of effects of industrial practice work, organizational motivation and locus of control toward the soft skills of grade XI students in SMK PGRI 01 Semarang simultaneously or partially.The population of the research is grade XI in SMK PGRI 01 Semarang and Sample in this research, which is the entire population 125 students. The data collected using questionnaire and documentations. The analyzing method used percentage descriptive analysis and double regression analysis.The result of double linier regression analysis in this research are . Thereare effectssimultaneously 33,7% and partially the industrial practice work is 12,25%, organizational motivation is 4,04% and locus of control is 4,7%. This research show effects of practical experiences industrial work, organizational motivation, and locus of control toward grade XI students’ soft skills in SMK PGRI 01 Semarang simultaneously and partially. For students, it is better to take advantages on school activities such as industrial practice work and extracurricular activities maximally. For school, it is better to develop soft skills on extracurricular activities and providing reward like additional scores in order to motivate students more on extracurricular activities

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

eeaj

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Other

Description

Manuscripts for Economic Education Analysis Journal should fall within one of the following categories: Research in economics education: Original theoretical and empirical studies dealing with the analysis and evaluation of teaching methods, learning attitudes and interests, materials, or processes. ...