Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 1, No 1 (2017): Maret

Deskripsi Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika

N Nurlaelah (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)
A Alimuddin (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)
Ilham Minggi (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
19 May 2019

Abstract

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan jenis-jenis kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyelesaikan soal matematika Sistem Persamaan Linear Dua Variabel dan faktor penyebab siswa melakukan kesalahan. Subjek penelitian terdiri dari 2 siswa kelas IX.A yang dipilih berdasarkan banyanya  kesalahan yang dilakukan dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Instrumen yang digunakan adalah tes tertulis yang memuat 1 butir soal uraian dan pedoman wawancara. Kesalahan yang dianalisis dikategorikan dengan menggunakan kategori kesalahan Newman yang terdiri dari 5 kesalahan yaitu kesalahan membaca, kesalahan memahami, kesalahan mentransformasikan, kesalahan memproses dan kesalahan menuliskan jawaban akhir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa berdasarkan kriteria kesalahan Newman, kesalahan yang terjadi adalah tidak mampu menuliskan apa yang diketahui dan apa yang ditanyakan, tidak mampu membuat model matematika dengan benar, tidak mampu menggunakan prosedur, salah dalam menggunakan operasi hitung dan tidak mampu menyimpulkan hasil akhirnya.. Penyebab siswa melakukan kesalahan adalah tidak memahami informasi yang ada pada soal, kurangnya ketelitian siswa, dan kurangnya keterampilan, lupa, dan tergesa-gesa dalam menjawab soal. Hasil dari penelitian ini diharapkan dapat menambah wawasan tentang jenis kesalahan yang dilakukan siswa SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel khususnya dalam mengerjakan soal yang berhubungan dengan kehidupan sehari-hari sehingga dalam proses pembelajaran kesalahan-kesalahan yang dilakukan dapat segera diminimalisir.Kata kunci: Kesalahan, Sistem Persamaan Linear Dua variabel, Prosedur Newman.Abstract.This research aimed to describe the types of errors made by students in solving mathematical problems in the Two-Linear Linear Equation System and the factors causing students to make mistakes. The research subjects consisted of 2 students of class IX.A who were selected based on how many errors were made in solving math story problems. The instrument used is a written test that contains 1 item description and interview guidelines. The errors analyzed are categorized using the Newman error category which consists of 5 errors, namely reading errors, misunderstanding, errors in transforming, processing errors and errors in writing the final answer. The results showed that based on the Newman error criteria, the errors that occurred were not being able to write down what was known and what was asked, not being able to make a mathematical model correctly, unable to use procedures, wrong in using count operations and unable to conclude the final results. The cause of students making mistakes is not understanding the information in the problem, lack of accuracy of students, and lack of skills, forgetting, and hurrying in answering questions. The results of this study are expected to add insight into the types of errors made by junior high school students in the material system of linear equations of two variables, especially in working on problems related to everyday life so that in the learning process mistakes made can be minimized immediately.Keywords: Errors, Two-Linear Linear Equation System, Newman’s Procedure.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...